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Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea
Revista Activa *
ISSN: 1518-0158 ISSN electrónico: 2316-4018
Semestral
Lengua y Literatura
Universidade de Brasília
Brasil

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M. Carmen Villarino Pardo
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Regina Dalcastagnè
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pt: A arte, às vezes, é uma especial elaboração do passado. Não se trata de um passado real - ainda que adote os modos do romance histórico -, mas dos restos da memória e de seu tratamento plástico ou linguístico. Refiro-me a criadoras como as romancistas Tatiana Salem Levy (Lisboa, 1979) e Ana Miranda (Fortaleza, 1951), e a artista plástica Adriana Varejão (Rio de Janeiro, 1964). Em todas elas a memória recebe um tratamento novo. No caso destas artistas, não se pretende rememorar, mas recriar o tempo passado produzindo novos objetos, novos textos, que sirvam para interpretar a realidade, as lembranças, a possível realidade de uma época arcaica, remota, que unicamente a arte é capaz de desvendar.>>>en: Art is, at times, a re-elaboration of the past. It does not constitute a real past - even when it takes the form of the historical novel - but offers instead the vestiges of memory and its artistic or linguistic interpretation. I am referring here to the creative interpreters of memory such as the novelists Tatiana Salem-Levy (Lisbon, 1979) and Ana Miranda (Fortaleza, 1951), and the Brazilian artist Adriana Varejão (Rio de Janeiro, 1964). In all of them memory receives a new interpretation. In the work of these artists, the intention is not to remember but to recreate the past, producing new objects, new texts that may serve to interpret the memories, the possible reality of a remote, archaic time, which only art is capable of revealing.>>>es: El arte, a veces, es una elaboración especial del pasado. No se trata de un pasado real - a pesar de que adopte la forma de la novela histórica -, sino de los vestigios de la memoria y de su tratamiento plástico o lingüístico. Me refiero a creadoras como las novelistas Tatiana Salem-Levy (Lisboa, 1979) y Ana Miranda (Fortaleza, 1951), y también a la artista plástica Adriana Varejão (Río de Janeiro, 1964). En todas ellas la memoria recibe un tratamiento nuevo. En el caso de éstas artistas, no se pretende rememorar, sino de recrear el tiempo pasado produciendo nuevos objetos, nuevos textos, que sirvan para interpretar los recuerdos, la posible realidad de una época arcaica, remota, que sólo el arte es capaz de desvelar.>>>
pt: Existe uma memória de gênero? Existe uma memória masculina e/ou feminina? E o que acontece quando as memórias de um pai resgatam (ou tentam resgatar) a fragmentariedade das experiências da filha articuladas num tempo pessoal e subjetivo mas pontuadas pelos tempos traumáticos da História, ainda por mais da História da Pátria, da história-pátria? K.: relato de uma busca, de Bernando Kucinski, representa um dispositivo não só literário para tentar ensaiar algumas destas questões, como as da memória ou da pós-memória do supérstite, que são centrais no debate contemporâneo brasileiro.>>>en: Can a gendered memory exist? Can a masculine and/or femine memory exist? And what happens when the memories of a father salvage (or try to salvage) the fragmentary experiences of a daughter, articulated in a personal and subjective time but punctuated by traumatic moments in history, in particular, within national history? K.: relato de uma busca by Bernando Kucinski, is a not only a literary text but a political and cultural expedient that attempts to try to broach some of the above cited issues, such as the survivor’s memory or post-memory, questions that are central in Brazil’s contemporary discussions about the past.>>>es: ¿Existe una memoria de género? ¿Existe una memoria masculina y/o femenina? ¿Y qué pasa cuando las memorias de un padre rescatan (o tratan de rescatar) las experiencias fragmentarias de la hija articuladas en un tiempo personal y subjetivo, pero interrumpidas por los momentos traumáticos de la Historia, la historia del país, de la patria? K.: relato de uma busca, de Bernardo Kucinski, es un dispositivo no sólo literario, sino político y cultural, que intenta proponer algunas de estas cuestiones, como la de la memoria o de la posmemoria de los sobrevivientes, que son centrales en el debate brasileño contemporáneo.>>>
pt: Num contexto de reivindicações na literatura brasileira, veiculadas por novas vozes sociais, qual é a relevância de um grande nome da cultura brasileira, Chico Buarque (*1944), aos 70 anos, tomar conhecimento da existência de um meio-irmão alemão, Sergio Günther Ernst (1930-1981)? Irmão com quem nunca teve contato algum, já falecido há 30 anos? A princípio, nenhuma. Entretanto, o incidente internacional na história familiar do autor serviu como inspiração e fábula para o romance O irmão alemão, publicado em 2014, que se revela uma obra complexa pela sua transgressão de divisões de caráter diegético, político e cronológico. Neste artigo, pretendo examinar como a narrativa combina fatos e, inclusive, documentos históricos com uma trama imaginativa; como explora, indiretamente, a história traumática de regimes autoritários; e como trabalha, por meio de um “romance familiar”, as fantasias pelas quais estabelece vínculos com o pai e os irmãos.>>>en: In framework in which new social voices in Brazilian literature make claims, what could be the relevance of Chico Buarque (1944), a well-known name in Brazilian culture, learning, at the age of 70, about the existence of his German half-brother Sergio Günther Ernst (1930-1981)? A brother that Buarque never met and who already had passed away 30 years ago? At first glance, there is none. Nonetheless, the international incident in the author’s family history served as inspiration and background story for the novel O irmão alemão, published in 2014. This text reveals itself as quite complex due to the transgression of its diegetic, political and chronological borders. In this article I examine how Buarque’s narrative combines facts and historical documents with an imaginary plot; how the book indirectly explores the traumatic history of authoritarian regimes; and how the narrator uses this “family novel” to work through the fantasies through which he establishes a relationship with his father and brothers.>>>es: En el contexto de reivindicaciones en la literatura brasileña, expresadas por la aparición de nuevas voces sociales, ¿cuál es la relevancia de que un gran nombre de la cultura brasileña como el de Chico Buarque (*1944), a los 70 años tenga conocimiento de la existencia de un medio hermano de padre alemán llamado Sergio Günther Ernst (1930-1981)? ¿Un hermano con quien jamás tuvo contacto alguno y fallecido ya hace 30 años? En principio, ninguna. No obstante, éste incidente internacional en la historia familiar del autor ha servido como inspiración y fábula para la novela O irmão alemão, publicada en 2014, la cual se revela como una obra compleja por su transgresión de las divisiones de carácter diegético, político y cronológico. En este artículo pretendo examinar cómo la narrativa entrelaza hechos y, de hecho, documentos históricos con una trama imaginativa; cómo explora, indirectamente, la historia traumática de los regímenes autoritarios; y cómo trabaja, a partir de una “novela familiar”, las fantasías por las cuales establece vínculos con el padre y los hermanos.>>>
pt: Situada em relação à problematização pós-moderna do conhecimento histórico, a prosa memorialística, mesmo se transformada em arte, tem sido descrita em relação à memória, mais que em relação à história. Baseado em um criticismo biográfico e histórico, este artigo pretende discutir a presença dos contos de fadas nos escritos de Pedro Nava sobre suas memórias de infância em Baú de ossos (1972) e expor como esses relatos são estruturados pelos discursos autobiográfico e ficcional.>>>en: Situated in relation to a postmodern problematization of historical knowledge, memorialistic prose, even when transformed into art, has been described in relation to memory, rather than history. Based on a biographical and historical critical approach, this essay intends to discuss the presence of fairy tales in Pedro Nava’s writings about his childhood memories in Baú de ossos (Trunk of bones, 1972), attempting to expose how these accounts are determined by autobiographical and fictional discourses.>>>es: Situada en relación a la problematización posmoderna del conocimiento histórico, la prosa memorialística, aunque transformada en arte, ha sido descrita en relación a la memoria más que en relación a la historia. Basado en un criticismo biográfico y histórico, este artículo pretende discutir la presencia de los cuentos de hadas en los escritos de Pedro Nava sobre sus recuerdos de infancia en Baú de ossos (Baúl de huesos, 1972) y exponer cómo esos relatos son estructurados por los discursos autobiográfico y ficcional.>>>
Maria Alice Ribeiro Gabriel
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pt: Em Todos nós adorávamos caubóis (2013), Carol Bensimon recorre à road fiction para construir um bildunsgroman em que as identidades sexuais ficam queerizadas. O fato de transitar por territórios geográficos, corporais e afetivos sentidos como próprios e ao mesmo tempo desconhecidos evidencia as múltiplas tensões e contradições que impedem sucumbir à promessa da felicidade e, pelo contrário, opõe-se a qualquer redução identitária. O remate do relato, um happy end de dupla leitura, reforça um projeto de escrita renovador.>>>en: In Todos nós adorávamos caubóis (2013) Carol Bensimon uses the road story to construct a bildungsroman that queers sexual identities. The journey through geographical, bodily and affective territories that are perceived as both known and unfamiliar, showcases the many tensions and contradictions that keeps someone from succumbing to the promise of happiness. Rather, this movement is antagonistic to any limits imposed upon the construction of identity. The happy ending of the story, which lends itself to a two-fold interpretation, reinforces an innovative writing project.>>>es: En Todos nós adorávamos caubóis (2013) Carol Bensimon recurre a la road fiction para construir una novela de formación en la que las identidades sexuales son queerizadas. El hecho de transitar por territorios geográficos, corporales y afectivos que se sienten como propios y al mismo tiempo desconocidos evidencia las muchas tensiones y contradicciones que impiden sucumbir a la promesa de la felicidad y, por el contrario, se oponen a cualquier reducción identitaria. El final del relato, un happy end de doble lectura, refuerza un proyecto de escritura renovador.>>>
Helena González Fernández
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pt: Alguns textos recentes da literatura brasileira propõem como protagonistas uma experiência descentrada e impessoal que já não se manifesta na história de um sujeito presente ante si mesmo, pleno de interioridade e de propriedades, mas que, pelo contrário, escolhe as relações e o espaço entre seres e coisas - o intervalo - como matéria prima da narrativa. Textos escritos como escuta de várias vozes diferentes (como Delírio de Damasco, de Veronica Stigger), ou a partir de um descentramento narrativo fundamental que entrelaça uma multiplicidade de registros (entre o ensaio, o comentário crítico, o testemunho, a ficção e a fotografia), como em História natural da ditadura, de Teixeira Coelho, encontram na instabilidade de discursos e formas outros modos de pensar a experiência compartida e singular. Outros modos de pensar a experiência que, para além do sujeito e para além do indivíduo, é aquilo ao que podemos chamar de experiência do comum.>>>en: Some recent Brazilian literary texts have abandoned the story of an individual self to concentrate instead on a meticulous cartography of networks, clusters, relationships and situations that explore aspects of the impersonal and the anonymous. These texts interrogate the intensity of a life irreducible to the notion of a self. Texts written as the compilation of anonymous, overheard voices (as for example in Delírio de Damasco, by Verônica Stigger), or propose a radical decentering of the narrative voice by layering a multiplicity of registers (essay, critical commentary, testimony, fiction, photography), as in História natural da ditadura, by Teixeira Coelho. This essay finds, in the instability of discourses and literary forms, other ways to think about shared experiences in complex critical ways.>>>es: Algunos textos recientes de la literatura brasileña proponen como protagonista una experiencia descentrada e impersonal que ya no se manifiesta en la historia de un sujeto presente ante sí mismo, pleno de interioridad y de propiedades, sino que por el contrario, escoge las relaciones y el espacio entre seres y cosas - su intervalo - como materia prima de la narrativa. Textos escritos como escucha de varias voces diferentes (como Delírio de Damasco, de Verónica Stigger), o a partir de un descentramiento narrativo fundamental que entrelaza una multiplicidad de registros (entre el ensayo, el comentario crítico, el testimonio, la ficción y la fotografía) como en História Natural da Ditadura, de Teixeira Coelho, encuentran en la inestabilidad de discursos y formas otros modos de pensar la experiencia compartida y singular. Otros modos de pensar la experiencia que, más allá del sujeto y del individuo, es aquello a lo que podemos llamar experiencia común.>>>
Florencia Garramuño
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pt: Este artigo analisa duas das obras literárias da escritora, artista visual e professora Laura Erber, explorando o convívio na sua escrita de algumas tendências caraterísticas da literatura brasileira pós-moderna, como o hibridismo genérico, os diálogos interartísticos, o protagonismo da dimensão metaficcional ou a atualização da escrita do eu e do tema literário da viagem. O trabalho parte, assim, da análise de Bénédicte vê o mar (2011), pequeno e poético romance gráfico ou, melhor, poemário gráfico, e Esquilos de Pavlov (2013), atípico “romance de artista”. Trata-se de duas obras dotadas de uma liberdade de tom admirável e de uma compreensão profunda dos desafios literários contemporâneos, postas ao serviço de um pensamento questionador em que se entrecruzam dois olhares: o da existência e o da criação artística. Nesse sentido, examina-se como o protagonismo da questão da crise da arte contemporânea - na literatura, no cinema e nas artes plásticas - permite à autora estabelecer um diálogo cultural que ultrapassa as fronteiras do nacional para situar-se num plano mais abrangente.>>>en: This article examines two literary works by the writer, visual artist and educator Laura Erber, exploring the coexistence in her writing of certain trends of post-modern Brazilian literature, such as hybrid textual genres, inter-artistic dialogues, the foregrounding of a metafictional dimension, or new ways of writing the self and of the literary theme of travel. This essay therefore starts with an analysis of Bénédicte vê o mar (2011), a short, graphic, poetic romance, or rather graphic book of verse, and Esquilos de Pavlov (2013), an atypical “artist’s romance”. These two works are endowed with an admirable freedom of expression and a deep understanding of the challenges that contemporary literary writing faces. These facets, in turn, serve to generate a critical interrogation that intertwines two themes: being and artistic creation. This article therefore examines how the crisis of contemporary art: in literature, film and the visual arts - allows the author to establish a cultural dialogue that transcends the boundaries of the national to encompass a broader context.>>>es: Este artículo analiza dos de las obras literarias de la escritora, artista visual y profesora Laura Erber, investigando la convivencia en su obra de algunas tendencias características de la literatura brasileña posmoderna, como el hibridismo genérico, los diálogos interartísticos, el protagonismo de la dimensión metaficcional o la actualización de la escritura del yo y del tema literario del viaje. El trabajo parte, así, del análisis de Bénédicte vê o mar (2011), pequeña y poética novela gráfica, o, mejor dicho, poemario gráfico, y Esquilos de Pavlov (2013), atípica “novela de artista”. Se trata de dos obras dotadas de una libertad de tono admirable y de una comprensión profunda de los desafíos literarios contemporáneos, puestas al servicio de un pensamiento crítico en el cual se entremezclan dos visiones: la de la existencia y la de la creación artística. Así, se pretende examinar cómo el protagonismo de la cuestión de la crisis del arte contemporáneo -en la literatura, el cine y las artes plásticas- permite a la autora establecer un diálogo cultural que traspasa las fronteras de lo nacional para situarse en un plano más abarcador.>>>
Alva Martínez Teixeiro
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pt: O romance A guerra dos bastardos, de Ana Paula Maia, apresenta um denso painel de violências ficcionais, e o fato da sua autoria feminina é relevante para a nossa análise. Encontramos nesse texto todas as formas referidas no triângulo de Johan Galtung: violências visíveis ou diretas e invisíveis ou estruturais e culturais, assim como diversas manifestações da violência simbólica tal como analisou Pierre Bourdieu. Essas violências são representadas com técnicas diversas: brutalismo, ironia, “gore” distanciamento etc. Este trabalho tem como fulcro a análise dessas formas de representação e, em especial, do tratamento literário dado à descrição da violência contra a mulher e da violência da mulher.>>>en: The novel A Guerra dos Bastardos, by Ana Paula Maia, presents a dense tableau of fictional violence. This text contains all forms of violence included in Johan Galtung’s triangle: visible or direct violence and invisible or structural and cultural violence, as well as various forms of symbolic violence, as proposed by Pierre Bourdieu. These types of violence are represented through different textual strategies: brutalism, irony, “gore” distancing etc. This essay analyses these forms of representation, paying particular attention to the literary treatment given to the description of both violence against women and violence by women. In addition, of central importance to this analysis is the issue of female authorship.>>>es: La novela A Guerra dos Bastardos, de Ana Paula Maia presenta un denso cuadro de violencias ficcionales. El hecho de su autoría femenina es relevante para nuestro análisis. Encontramos en este texto todas las formas de violencia contenidas en el triángulo de Johan Galtung: violencias visibles o directas, invisibles o estructurales, y violencias culturales, así como diversas manifestaciones de la violencia simbólica como la analizó Pierre Bourdieu. Estas violencias son representadas con técnicas diversas: brutalismo, ironía, “gore”, distanciamiento etc. Nuestro trabajo tiene como eje el análisis de estas formas de representación, y en especial el tratamiento literario dado a la descripción de la violencia contra la mujer y de la violencia ejercida por la mujer.>>>
Elena Losada Soler
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pt: Se consideramos a extensa bibliografia teórica sobre o romance, não é possível deixar de reconhecer a instabilidade de sua forma como traço característico do gênero. Assim, gostaria de aproveitar o mote e discutir mais atentamente a hipótese de que alguns exemplos contemporâneos dão uma nova volta ao parafuso e sugerem novas maneiras de fabricar e consumir narrativas hoje, apontando, mais uma vez, para a remodelação das fronteiras do gênero romanesco. Minha reflexão, então, tem como fundamento teórico a noção de “escrita não criativa” tal como elaborada por Kenneth Goldsmith (2011) para pensar a prática da apropriação de outros textos posta em operação por algumas narrativas da literatura contemporânea brasileira, tais como Opsanie Swiata, de Verônica Stigger, ou Sujeito oculto, de Cristiane Costa, acreditando que tais formas provocam um redimensionamento valorativo da noção de obra, de originalidade e do próprio conceito de literatura.>>>en: If one considers the extensive bibliography on the novel, it's impossible not to acknowledge that the instability of its form is a characteristic trait of the genre. I would like to take advantage of this element to discuss more thoroughly the hypothesis that some contemporary literary texts represent, so to speak, a new turn in the genre, suggesting innovative ways of both creating and consuming narratives nowadays, and indicating once more a refashioning of the genre's boundaries. My reflections take as their theoretical foundation the notion of "non-creative writing", as advanced by Kenneth Goldsmith (2011) that, I believe, lays the groundwork for a reflection about the practices of appropriation of other texts at play in some contemporary Brazilian narratives -- for instance, in Opsanie Swiata, by Verônica Stigger, and Sujeito oculto, by Cristiane Costa. The essay proposes that such refashioning provokes a redimensioning of the values we usually apply to the notions of literary work, of originality, and of the very concept of literature.>>>es: Si tenemos en cuenta la amplia bibliografía teórica sobre la novela, no es posible dejar de reconocer la inestabilidad de su forma como rasgo característico del género. Para discutir la hipótesis de que algunos ejemplos contemporáneos dan otra vuelta de tuerca al tema y pueden sugerir nuevas maneras de fabricar y consumir narrativas hoy en día, remodelando las fronteras del género novelístico, la reflexión tiene como base la noción de "escritura no-creativa" de Kenneth Goldsmith (2011) y por tanto intenta pensar la práctica de la apropiación de otros textos como ocurre en algunas narrativas de la literatura contemporánea brasileña, tales como Opsanie Swiata, de Verônica Stigger, o Sujeito oculto, de Cristiane Costa. Tales textos crean una nueva dimensión para el entendimiento de la noción de obra, de la originalidad y del propio concepto de literatura.>>>
Luciene Azevedo
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es: En este trabajo abordo las relaciones entre firma y autoría en Budapeste, de Chico Buarque y en Dívorcio, de Ricardo Lísias. Me interesa detenerme en el gesto como borde inexpresivo que se vuelve presente en el uso de las firmas autorales que las dos ficciones realizan. Una como juego de espejos entre un ghostwriter que se vuelve reconocido en un país extranjero y Chico Buarque, cuyo impacto como escritor crece a partir de la publicación del libro. Además, me detengo en cómo la versión cinematográfica de Walter Carvalho de 2009, Budapeste, repone el mismo juego ficcional de la novela, ahora arrastrado al cine y abriendo una zona de autoría colectiva respecto de la ficción. La segunda novela, Dívorcio, de Ricardo Lísias, permite detenernos en un juego coincidente entre firma autoral, narrador y personaje, pero a partir de una devaluación de la imagen autoral que esa firma escribe. Estas dos formas me permiten repensar qué significa ser un autor y leer algunas de las condiciones de la ficción brasileña - y conosureña - del presente.>>>pt: Neste artigo, trabalho a relação entre a assinatura e autoria nos romances Budapeste, de Chico Buarque, e Divórcio, de Ricardo Lísias. Explorarei o gesto da autoria como elemento à margem e inexpressivo, que se torna presente pelo uso das assinaturas de autor que as duas ficções fazem. Na de Lísias, como jogo de espelhos entre um ghostwriter que se torna reconhecido em um país estrangeiro, e em Chico Buarque, na medida em que a imagem de escritor cresce a partir da publicação do livro. Além disso, analisarei a versão cinematográfica de Walter Carvalho, Budapeste (2009), que redefine o mesmo jogo do romance, mas agora no cinema, abrindo uma área de autoria coletiva sobre a ficção. Em Divórcio, Ricardo Lísias escreve um jogo de correspondência entre a assinatura, o narrador e a personagem, mas a partir de uma desvalorização da imagem do autor que escreve. Essas duas formas permitem-me repensar o que significa ser um autor e ler algumas das condições da ficção brasileira do presente.>>>en: In this paper I approach the relationships between signature and authorship in Budapeste, by Chico Buarque and Divórcio, by Ricardo Lísias. It is my interest to linger in the gesture as an inexpresive edge that becomes present in the usage of authorials signatures that both fictions do. One as a mirror game between a ghostwriter that becomes recognized in a foreign country and Chico Buarque, who’s impact as a writer grows from the publication of his book. Besides, I stop in how the cinematographic version of Walter Carvalho of 2009, Budapeste, reinstates the same fictional game of a novel, now drag to the cinema and opening a collective authorship zone regarding fiction. The second novel, Divórcio, by Ricardo Lísias, allow us to stop in a coincident game between authorial signature, narrator and character, but starting from a devaluation of the authorial image that that signature writes. These two ways allow me to rethink what it means to be an author and to read some of the conditions of Brazilian fiction - and south American - of the present.>>>
Cristian Molina
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pt: A tradução - falsa ou autêntica - tem um papel importante na obra de Alberto Mussa. As presumíveis fontes dos seus romances incluem línguas como o árabe, o tupi, o francês ou o alemão, e o próprio autor ensaia também a tradução, num exercício que revela uma ideia muito borgeana da tradução: em literatura não há origem, só há reescrituras. A tradução na obra de Mussa é usada como pretexto, como recurso estético e narrativo, e também como evidência de uma concepção da linguagem humana como jogo e como fim em si mesmo. Para Mussa, como para Borges, traduzir não é repetir, mas recriar, e o tradutor, quer queira quer não, está condenado a ser poeta, visto que “as palavras não são nem sequer sinônimas de si mesmas”.>>>en: Translation - whether real or not - has an important role Alberto Mussa’s work. Among the presumed sources of his novels are languages such as Arabic, Tupi, French or German. Mussa is also a translator. In this activity, employs a very Borgean concept of translation: in literature there is no original, there are only rewritings. Translation, in the work of Mussa, is used as a pretext, as an aesthetic and narrative feature, as well as the evidence of a conception of human language as a game and as an end in and of itself. For Mussa - as well as for Borges - translating is not repetition, but recreation, and the translator is inevitably doomed to be a poet, since “words are not even synonymous with themselves”.>>>es: La traducción - auténtica o falsa - desempeña un papel importante en la obra de Alberto Mussa. Las supuestas fuentes de sus novelas incluyen lenguas como el árabe, el tupí, el francés o el alemán, y el propio autor ensaya también la traducción, en un ejercicio que revela una idea muy borgiana de ésta: en literatura no existe origen, solamente rescrituras. Mussa usa en su obra la traducción como pretexto, como recurso estético y narrativo, y también como evidencia de una concepción del lenguaje humano como juego y como fin en sí mismo. Para Mussa, como para Borges, traducir no es repetir, sino recrear, y el traductor, tanto si quiere como si no, está condenado a ser poeta, ya que “las palabras no son ni siquiera sinónimas de sí mismas”.>>>
pt: A partir da leitura do mais recente livro de poemas de Alberto Pucheu, busca-se compreender como o autor propõe a construção de um espaço híbrido para a poesia, no qual se entrelaçam, por meio de um questionamento amplo dos sentidos do contemporâneo e de um trabalho de adensamento e amálgama de linguagem, a atividade poética, a reflexão política e a prospecção conceitual.>>>en: Taking as its point of departure Alberto Pucheu’s latest volume of poetry, this essay seeks to understand how the author builds a hybrid poetic space. Through a mixed and concentrated linguistic effort, Pucheu’s text intertwines poetical activity, political thought and conceptual investigation in order to launch a broad inquiry over the meanings of the contemporary.>>>es: A partir de la lectura del más reciente libro del poeta Alberto Pucheu, se busca comprender de qué modo el autor propone la construcción de un espacio híbrido para la poesía, en el cual se mezclan, a través de un cuestionamiento extenso acerca de los sentidos de lo contemporáneo y de un trabajo de condensación y mixtura del lenguaje, la actividad poética, la reflexión política y la prospección conceptual.>>>
Gustavo Silveira Ribeiro
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pt: A forma de atualização retórica mais frequente que identificamos na poética de Augusto de Campos consiste em redimensionar certos procedimentos estéticos já convencionais, dando-lhes uma forma imprevista. O poeta submete determinadas figuras a uma espécie de tradução intersemiótica que, nos termos da função poética de Décio Pignatari, envolve a presença de um sistema icônico “infra, intra e super imposto” à linguagem verbal. O presente trabalho propõe uma abordagem desse aspecto da poesia em estudo, a que chamamos de metarretórica, aplicando-o à leitura de alguns poemas ilustrativos do poeta paulista.>>>en: The most prevalent form of rhetoric innovation we have identified in Augusto de Campos’ poetry the reframing of certain conventional aesthetic procedures, which endows them with an unexpected facet. The poet approaches certain figures of speech via an intersemiotic translation that, according to Décio Pignatari’s poetic function, involves the presence of a symbolic system that operates “below, intra and super” when imposed to verbal language. This essay proposes to approach Campos’ poems through what we call a meta-rhetoric perspective.>>>es: La forma más frecuente de actualización retórica que hemos identificado en la poética de Augusto de Campos consiste en la reformulación de ciertos procedimientos estéticos ya convencionales, dándoles una forma inesperada. El poeta somete ciertas figuras a un tipo de traducción intersemiótica que, como afirma la función poética de Décio Pignatari, implica la presencia de un sistema icónico “infra intra e super impuesto” en el lenguaje verbal. Éste trabajo propone un enfoque de estos aspectos en la poesia en estudio, que denominamos metarretórica, aplicándolo en el análisis de algunos poemas ilustrativos del poeta brasileño.>>>
Expedito Ferraz Júnior
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pt: Avessos a expressões que conviveram às margens do processo de modernização dos “anos dourados” brasileiro da primeira metade do século XX, Arthur Santo Bispo do Rosário (1910-1984) se desloca de Sergipe para o Rio de Janeiro e Carolina Maria de Jesus (1914-1977) de Minas Gerais para São Paulo. O artista plástico manteve-se imerso em linhas, trapos e diversos tipos de sucatas, enquanto a escritora debruçava-se sobre jornais, livros e cadernos, materiais miraculosamente selecionados e retirados das latas de lixo, entre outros resíduos que lhes serviam de substância ou suporte por excelência a seus procedimentos criativos. Ambos produziram e cultivaram suas poéticas de sucatas como mecanismo de inserção, reafirmação e eclosão em um mundo excludente. Esses artistas expressam procedimentos artísticos criativos e de potência equivalente a dos movimentos artísticos modernos e pós-modernos, assumindo em suas criações o rompimento e a colisão com os sistemas linguístico e visual ao incorporar a arte ao lixo, ao descartável, à sucata.>>>en: Resisting aesthetic expressions that came about in the wake of Brazil’s modernization process, during the “golden years” of the first half of the twentieth century, Arthur Santo Bispo do Rosario (1910-1984) moves from Sergipe to Rio de Janeiro and Carolina Maria Jesus (1914 -1977) from Minas Gerais to São Paulo. While Bispo do Rosario employed yarn, cloth and various types of waste materials, Carolina Maria de Jesus used newspapers, books, notebooks and materials that she carefully selected from the trash she collected. For both the artist and the writer, these waste products were at the same time substance and primary materials in their creative endeavors. Both used waste as a means of inserting and reaffirming their work within the confines of an exclusionary society. These artists’ work expresses aesthetic and creative procedures that fit within the parameters of modern and postmodern art. Their work challenges prevalent linguistic and visual systems by incorporating waste, garbage, and disposable materials.>>>es: En contravía con las expresiones que convivieron en los márgenes del proceso de modernización brasileña de los “años dorados” de la primera mitad del siglo XX, Arthur Santo Bispo do Rosario (1910-1984) se traslada desde Sergipe a Río de Janeiro y Carolina María de Jesús (1914 -1977) desde Minas Gerais a São Paulo. El artista plástico se mantuvo inmerso entre hilos, trapos y diversos tipos de materiales de desecho, mientras que la escritora se inclinaba por periódicos, libros, cuadernos y materiales milagrosamente seleccionados y retirados de los botes de basura, entre otros residuos que les servían como su sustancia o apoyo por excelencia a sus procesos creativos. Ambos produjeron y cultivaron su poética de residuos como mecanismo de inserción, reafirmación y eclosión en un mundo de exclusión. Estos artistas expresan procedimientos artísticos y creativos de una potencia equivalente al de los movimientos del arte moderno y posmoderno, asumiendo en sus creaciones la ruptura y la colisión con los sistemas lingüísticos y visuales al incorporar los residuos, la basura y lo desechable en su arte creativo.>>>
Raffaella Andréa Fernandez
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pt: Neste artigo abordo a questão da emergência de novas vozes socias, antes excluídas das representações artístico-literárias nacionais, que assomam com ímpeto e querem contar no panorama da literatura brasileira contemporânea. Entre essas vozes, que têm como precursora Carolina Maria de Jesus, focalizarei brevemente a obra de Ferréz.>>>en: In this article I address the issue of the urgent need for new social actors, formerly excluded from national artistic and literary representations, that are now emerging in growing numbers and are playing an increasingly significant role in contemporary Brazilian literature scenario. Carolina Maria de Jesus is a pioneer of this emerging literary expression. In this essay, I will briefly focus on how Ferréz's literary work is emblematic of this type of cultural expression.>>>es: En este artículo abordo el tema de la aparición de nuevas voces sociales, antes excluidas de las representaciones artístico-literarias nacionales, que se asoman con ímpetu y quieren hacerse notar en el panorama de la literatura brasileña contemporánea. Entre estas voces, que tienen como precursora a Carolina Maria de Jesus, me centraré brevemente en la obra de Ferréz.>>>
Vera Lúcia de Oliveira
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pt: A denominação “literatura marginal” vem se transformando na tradição literária brasileira ao longo das décadas, associando-se a uma gama de estilos, textos e autores. Nos últimos anos, está mais ligada a uma literatura produzida na periferia e que compreende como público setores da sociedade brasileira que nunca foram alvo do mercado editorial. Textualmente, caracteriza-se por apresentar vozes pouco presentes na nossa tradição literária. Todavia, o adjetivo “marginal” é ainda escorregadiço, associando-se a determinados autores e obras talvez mais pelo fato de o utilizarem em manifestos e entrevistas do que por existirem textos com características reconhecíveis como “marginais”. O presente estudo pretende aproximar-se de uma descrição dessa literatura ao se debruçar em publicações como Manual prático do ódio, de Ferréz. Trata-se, portanto, de uma proposta descritiva e comparativa cujo objetivo é traçar alguns elementos pertinentes à literatura conhecida como marginal, assim a diferenciando de outras marginalidades da nossa história literária.>>>en: The concept “marginal literature” in Brazilian literature has changed in recent decades. Nowadays, it is synonymous with a specific writing style, certain texts and select authors. Over the last years, the concept is mostly associated to works produced in urban the peripheries, and its readership is primarily composed of people normally disregarded by the publishing market. Thematically, these works represent the voices of those who are mostly absent from Brazil’s literary panorama. However, the adjective “marginal” is not easy to define. Often the concept is associated with specific authors and works that employ the term in manifestos and interviews, rather than to describe what might be the aesthetic characteristics of “marginal” literature. This essay intends to give a detailed account of this literature in works such as Practical Manual of Hate by Ferréz. It is, therefore, a descriptive and comparative project, which hopes to identify some traces linked to a well-established literary genre that is distinct from other Brazilian literary marginalities.>>>es: El concepto de "literatura marginal" cambia en la tradición literaria brasileña a lo largo de las décadas, puesto que se asocia con un amplio espectro de estilos, textos y autores. En los últimos años, se vincula más a una literatura producida en la periferia de las grandes ciudades y cuyo público es formado por sectores de la sociedad brasileña que nunca interesaron el mercado editorial. Podemos decir que la "literatura marginal" se caracteriza por hacer oír voces casi siempre ausentes en nuestra tradición literaria. Sin embargo, no resulta fácil definir el adjetivo "marginal", ya que se relaciona con autores y obras tal vez más debido a su uso en manifiestos y entrevistas que a características textuales "marginales". Este estudio intenta hacer una descripción de esta literatura a partir de publicaciones tales como Manual práctico del odio, de Ferréz. Se trata, por lo tanto, de una propuesta descriptiva y comparativa cuyo objetivo es identificar algunos rasgos pertenecientes a la literatura actualmente conocida como “marginal”, así como distinguirla de otras marginalidades de nuestra historia literaria.>>>
Vinícius Gonçalves Carneiro
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es: Este artículo apunta a pensar el lugar central que ocupa la producción de Ferréz entre las producciones de la literatura brasileña del presente a partir de la contemporaneidad de sus interrogantes. Sostenemos que en sus dos primeras novelas, Capão pecado (2000) y Manual prático do ódio (2003) lleva a cabo un proceso de desestabilización y reactualización de la distinción entre ficción y no ficción, por un lado, y una propuesta singular del estatuto de lo real, por otro.>>>pt: Este artigo visa pensar o lugar central da produção do Ferréz entre as produções da literatura brasileira atual a partir da contemporaneidade de seus interrogantes. Sustentamos que os seus dois primeiros romances Capão pecado (2000) y Manual prático do ódio (2003) levam a cabo um processo de desestabilização e reatualização da distinção entre ficção e não ficção, por um lado, e uma proposta singular do estatuto do real, por outro.>>>en: This article intends to reflect on the central place of Ferréz’s production in the panorama of contemporary Brazilian literature inquiring into the contemporaneity of the questions it poses. We propose that his first two novels Capão pecado (2000) and Manual prático do ódio (2003) carry out a process of destabilization and renewal of the distinction between fiction and non-fiction, on the one hand, and a singular proposal of the status of the real, on the other.>>>
pt: Apresentamos neste artigo as repercussões das dificuldades impostas por tradições autoritárias na organização da cultura e nos projetos educacionais do país para a ampliação do acesso ao livro e à literatura. Descrevemos e discutimos as principais iniciativas para diminuir os efeitos desse legado histórico traduzido nas políticas públicas no setor após o fim da ditadura militar, do Proler, nos anos 1980, até o PNLL, Programa Nacional do Livro e Leitura, implantado em 2011. Realizamos um paralelo entre essas iniciativas e a trajetória do Programa de Leitura da UERJ, que teve origem no Proler.>>>en: This essay examines how the legacy of authoritarian rule has impacted Brazil’s educational and cultural projects, including access to books and other literary manifestations. The article describes and discusses the key initiatives in the public sector that were implemented to counteract this legacy. Among these is the Proler (a national program to promote reading) in the 1980’s, and the PNLL - National Program for Books and Reading, that was launched in 2011. The essay establishes parallels between these two governmental programs and the track record of another program created to promote reading established at the UERJ (University of the State of Rio de Janeiro), which originated in Proler.>>>es: En este documento presentamos las repercusiones de las dificultades impuestas por las tradiciones autoritarias a la organización de proyectos culturales y educativos en Brasil encaminados a ampliar el acceso a los libros y la literatura. Describimos y analizamos las principales iniciativas para reducir los efectos de este legado histórico, traducidas en políticas públicas en el sector al fin de la dictadura militar: el Proler, en la década de 1980; y el PNLL, Programa Nacional del Libro y la Lectura, en 2011. Realizamos un paralelo entre éstos y la trayectoria de Programa de Lectura de UERJ (Universidad del Estado de Rio de Janeiro) que se originó en Proler.>>>
Victor Hugo Adler Pereira
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Mirna Aragão de Medeiros
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pt: Nos últimos anos muito se tem discutido sobre a formação de leitores, sobretudo depois que começaram a ser difundidos os baixos índices de leitura dos estudantes no Brasil. Contribuições e estratégias de toda ordem - das mais teóricas às mais práticas - têm sido adotadas com o objetivo de superar esse estado de coisas. No incentivo à leitura e à formação de leitores ganha destaque o Programa Nacional Biblioteca na Escola (PNBE/MEC) que, desde 1997, tem atuado com o objetivo de democratizar o acesso a obras de literatura brasileira e estrangeira infantis e juvenis, além de fornecer materiais de pesquisa e de referência a professores e alunos das escolas públicas brasileiras. Já o Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID/CAPES), criado em 2007, centra suas ações tanto na formação continuada de professores, os quais são levados a ressignificar suas práticas educativas, atuando como elo entre a rede de educação básica e instituição de ensino superior, quanto na formação inicial de licenciandos, uma vez que os alunos dos cursos de licenciatura tem a possibilidade de fundamentar melhor a sua prática docente e, em decorrência disso, alcançarem uma formação mais sólida. É objetivo deste artigo discutir a importância destas duas políticas públicas para a promoção da leitura literária e para a qual a mediação assume, cada vez mais, aspecto essencial na e para a formação de leitores.>>>en: In recent years, there have been several discussions about the education of readers, mainly after the disclosure of the low reading scores of Brazilian students. Contributions and strategies of all kinds - from the most theoretical to the most practical - have been adopted in order to overcome this state of affairs. Amongst these initiatives, the National Program for School Libraries (PNBE / MEC) stands out. Since 1997 the program has worked to democratize students’ access to Brazilian and foreign youth and children’s literature and to provide teachers and students in Brazilian public schools with research and reference materials. Another program, the Institutional Program of Scholarship for the Introduction to Teaching (PIBID / CAPES), created in 2007, has focused its efforts in two directions: continuing education of teachers, which are encouraged to reshape their educational practices, acting as a link between elementary education networks and institutions of higher education. In addition, the PIBID/CAPES also impacts undergraduate education in that the students enrolled in degree courses have the opportunity to improve their teaching practices and, therefore, achieve a more solid pedagogical formation. The aim of this article is to discuss the importance of these two public policies to promote literary reading. In both cases, mediation has become an increasingly important aspect in and for the training of readers.>>>es: En los últimos años se ha discutido mucho acerca de la formación de lectores, sobre todo después que empezaron a ser difundidos los bajos índices de lectura de los estudiantes en Brasil. Contribuciones y estrategias de todo orden - desde las más teóricas hasta las más prácticas - han sido adoptadas con objetivo de superar ese estado de cosas. En el rubro de incentivo a la lectura y a la formación de lectores se destaca el Programa Nacional Biblioteca en la Escuela (PNBE/MEC) que, desde 1997, ha actuado con el objetivo de democratizar el acceso a las obras de literatura brasileña y extranjera infantiles y juveniles, además de proporcionar materiales de investigación y de referencia a los profesores y alumnos de las escuelas públicas brasileñas. Ya el Programa Institucional de Becas de Iniciación a la Docencia (PIBID/ CAPES), creado en 2007, centra sus acciones tanto en la formación continuada de profesores, los cuales son llevados a resignificar sus prácticas educativas, actuando como un eslabón entre la red de educación básica y la institución de enseñanza superior, cuanto en la formación inicial de los licenciados, una vez que los estudiantes de los cursos de licenciatura tienen la posibilidad de fundamentar mejor su práctica docente y, en consecuencia, lograr una formación más sólida. El objetivo de este artículo es discutir la importancia de estas dos políticas públicas para la promoción de la lectura literaria y para la cual la mediación asume, cada vez más, un aspecto esencial en la y para la formación de lectores.>>>
Ana Paula Franco Nobile Brandileone
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Vanderléia da Silva Oliveira
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pt: Ações governamentais de fomento à leitura, como o Programa Nacional Biblioteca da Escola, tendem a orientar o mercado editorial brasileiro, no sentido de ofertar obras que atendam às demandas de tal política e, consequentemente, contribuam para configurar um estatuto da literatura infantil e juvenil brasileira. Assim, para analisar peculiaridades da poesia infantil brasileira, foram selecionadas obras poéticas do acervo do PNBE 2010. Após apresentação dos títulos poéticos do acervo, foram analisados quatro poemas de quatro obras, a fim de discutir a composição do poético na poesia infantil brasileira selecionada pelo PNBE. O artigo discute o estatuto da poesia infantil brasileira na contemporaneidade, a partir de uma política governamental, e sinaliza que os textos poéticos tendem a convocar o leitor em formação a concretizar a natureza ao mesmo tempo interativa e contemplativa da poesia.>>>en: Government initiatives meant to promote reading, such as the National School Library Program (PNBE - Programa Nacional Biblioteca da Escola), influence the Brazilian publishing market, determining what book titles are offered to schools that meet the demands of such a policy and, consequently, contribute to the creation of a Brazilian children's and youth literary state. In order to analyze Brazilian children's poetry, this essay uses selected poetic works from the PNBE 2010 collection. Four poems from four different books were analyzed to discuss the poetic composition in Brazilian children's poetry selected by PNBE. The article analyzes the identity of Brazilian children's poetry in contemporary society, considering the government policy, and shows that the poetic texts tend to invite the young reader to substantiate the interactive and, at the same time, contemplative nature of poetry.>>>es: Las acciones del gobierno para fomentar la lectura, como el Programa Nacional Biblioteca en la Escuela, tienden a orientar el mercado editorial brasileño, para ofrecer obras que cumplan con las exigencias de una política de este tipo y por lo tanto contribuir a establecer un estado de la literatura infantil y juvenil brasileña. Así, para analizar las peculiaridades de la poesía infantil brasileña, fueron seleccionadas las obras poéticas del acervo del PNBE 2010. Después de la presentación de los títulos poéticos de la colección, se analizaron cuatro poemas de cuatro obras con el fin de discutir la composición poética en la poesía infantil brasileña seleccionada por PNBE. El artículo analiza la situación de la poesía infantil brasileña en la sociedad contemporánea a partir de la política del gobierno, y constata que los textos poéticos tienden a convocar al lector en formación a concretizar la naturaleza al mismo tiempo interactiva y contemplativa de la poesía.>>>
Marli Cristina Tasca Marangoni
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Flávia Brocchetto Ramos
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pt: Este artigo se propõe a analisar questões referentes à composição de acervos e à organização de bibliotecas de escolas das redes públicas municipais de ensino dos municípios do Estado do Rio de Janeiro. As análises apresentadas fazem parte dos resultados da pesquisa “Infância, linguagem e escola: a leitura literária em questão”, desenvolvida no PPGE-UFRJ, obtidos a partir das respostas ao questionário distribuído a 92 secretarias municipais de educação do Estado do Rio de Janeiro e respondido por 62 (67%). Para sustentar as análises sobre constituição de acervo, buscou-se interlocução com Britto (2011), Chartier (1996), Corsino (2010) e Paiva (2012). E para tecer considerações sobre biblioteca, o trabalho ancorou-se nos estudos de Campello (2010), Mollo e Nobrega (2010) e Perrotti (2004). Alguns resultados se destacaram: o importante lugar ocupado pelas secretarias municipais de educação na compra de acervos para as escolas públicas municipais, desde a creche; a opção pela compra de impressos e por livros de literatura infantil; e a biblioteca como espaço de livro e leitura prioritariamente nas escolas de ensino fundamental.>>>en: This article aims to analyze issues related to the composition of collections and the organization of school libraries in the municipal educational networks in the municipalities of the State of Rio de Janeiro. The analysis presented are part of the research about "Childhood, language and school: a literary reading in question", developed in PPGE-UFRJ, whose results came about through from the responses to the questionnaire distributed to the 92 municipal departments of education of the State of Rio de Janeiro and that had a response rate of 62 (67%). To support the analysis about the establishment of these library collections, this essay dialogues with the work of Britto (2011), Chartier (1996), Corsino (2010) and Paiva (2012). In order to offer a reflection about these libraries, we anchor our work in studies by Campello (2010), Mollo and Nobrega (2010) and Perrotti (2004). Some results stood out: the important place occupied by the municipal departments of education in buying collections for public schools, beginning at kindergarten level; the choice of printed materials and children's literature books; and the configuration of the library as a place for books and the important role that reading has in elementary education.>>>es: Este artículo tiene como objetivo analizar los temas relacionados con la composición de las colecciones y la organización de las bibliotecas de las escuelas en las redes educativas municipales en los municipios del Estado de Río de Janeiro. Los análisis presentados son parte de los resultados de la investigación "Infancia, lenguaje y escuela: la lectura literaria en cuestión", desarrollado en PPGE-UFRJ, obtenidos a partir de las respuestas al cuestionario distribuido a 92 secretarías municipales de educación del Estado de Río de Janeiro y respondido por 62 de ellas (67%). Para apoyar los análisis sobre constitución del acervo documental busco dialogar con Britto (2011), Chartier (1996), Corsino (2010) y Paiva (2012). Para hacer consideraciones acerca de la biblioteca, el trabajo se basa en los estudios de Campello (2010), Mollo y Nobrega (2010) y Perrotti (2004). Algunos resultados que se destacan son: el importante lugar ocupado por los departamentos de educación municipal en la compra de colecciones a las escuelas públicas, desde la guardería; la elección de compra de materiales impresos y de libros de literatura infantil; y finalmente la biblioteca como el espacio del libro y la lectura prioritariamente en las escuelas primarias.>>>
Patrícia Corsino
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Rafaela Vilela
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Sônia Travassos
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pt: Considerando a crescente marginalização das Humanidades nas universidades do país e do exterior em razão da tecnicização do saber sob o signo da inovação científica, da competitividade e da internacionalização, apresento posicionamentos em defesa das áreas de Humanas e, particularmente, dos estudos de literatura, de parte de alguns pensadores contemporâneos a partir dos quais proponho algumas reflexões sobre: o sentido dominante do termo “ciência” no contexto dos vínculos entre universidade e políticas de Estado; a fixação de parâmetros de validação da produção científica de parte das agências de fomento que avaliam a produção sob o cálculo da razão eficiente; os efeitos de tais parâmetros na avaliação da produção no campo dos estudos literários; e a necessidade de avaliação de mérito que não descaracterize a relevância e a singularidade dos estudos de literatura, em termos de atividades de ensino e de pesquisa. Nesse contexto, coloco em destaque algumas considerações sobre textos apresentados durante o XXX Encontro da Anpoll, realizado em julho de 2015.>>>en: On considering the growing marginalization of the Humanities in universities in the country and abroad as consequence of the technicization of knowledge under the rule of scientific innovation, competition and internationalization, I present some positions in defense of the Humanities and of literary studies, in particular, on the part of prominent contemporary scholars, and develop some thoughts on: the dominant meaning of science in the context of the ties between university and state policies; the definition of parameters of validation of faculty production by granting state agencies that apply these parameters on the basis of the calculus of efficient reason; the effects of such parameters in the field of literary studies; the necessity of evaluation of merit that does not undermine the relevancy and singularity of literary studies in terms of teaching and research activities. In this context, I highlight some topics that emerged in texts presented in the XXX Conference of Anpoll, in July 2015.>>>es: Teniendo en cuenta la creciente marginación de las Humanidades en las universidades del país y en el exterior debido a la tecnificación del saber bajo el signo de la innovación científica, la competitividad y de la internacionalización, presento las posiciones en defensa de las Humanas y de las Letras por parte de algunos pensadores contemporáneos y propongo algunas reflexiones sobre: el sentido dominante del término "ciencia" en el contexto de los vínculos entre universidades y políticas de estado; la fijación de parámetros de validación de la producción científica por parte de las agencias de fomento que regulan bajo el cálculo de la razón eficiente; los efectos de tales parámetros cuando miden la producción en el campo de los estudios literarios; la necesidad de evaluación de mérito que no descaractericen la relevancia y singularidad de los estudios de literatura, en términos de actividades de enseñanza y de investigación. En ese contexto, pongo en relieve algunas consideraciones sobre los textos presentados durante el XXX Encuentro de Anpoll, realizado en julio de 2015.>>>
Rita Terezinha Schmidt
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pt: Este trabalho pretende realizar uma leitura crítica do romance El beso de la mujer araña (1976), escrito pelo argentino Manuel Puig, a partir de uma perspectiva que questiona os arranjos e as representações de gênero e sexualidade dentro do universo diegético da narrativa. É a partir das categorias de focalização, cunhada por Mieke Bal, e de performatividade, elaborada no campo dos estudos feministas por Judith Butler, que se pretende sustentar a leitura desse romance como uma alegoria política da economia do corpo, do gênero e dos afetos, sustentáculos para a proposta de uma ética da alteridade como alternativa aos valores patriarcais e heteronormativos que subordinam as possibilidades identitárias de gênero e de expressão do desejo sexual.>>>en: This paper is a critical reading of Manuel Puig’sEl beso de la mujer araña(1976). It examines gender arrangement and representation in the diegetic universe of the narrative. Using Mieke Bal’s theory of focalization and the concept of performativity, as proposed by Judith Butler, this work defends the idea that Puig’s novel can be read as a political allegory of the economy of the body, of gender and of affect. These three elements are the basis to propose a new ethics of alterity as a counterpoint to patriarchal and heteronormative values that limit gender identity possibilities and the expression of sexual desire.>>>es: Este trabajo pretende realizar una lectura crítica de la novela El beso de la mujer araña (1976), escrita por el escritor argentino Manuel Puig, a partir de una perspectiva que cuestiona los órdenes y las representaciones de género y de sexualidad dentro del universo diegético de la narrativa. Es a partir de las categorias de focalización, acuñada por Mieke Bal, y de performatividad, elaborada dentro del campo de los estúdios feministas por Judith Butler, que se pretende sustentar la lectura de esta novela como una alegoria política de la economía del cuerpo, del género y de los afectos, bases para la propuesta de una ética de la alteridad como alternativa a los valores patriarcales y heteronormativos que subordinan las posibilidades identitárias de género y de expresión del deseo sexual.>>>
Anselmo Peres Alós
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pt: Os prêmios literários destinados a obras publicadas, cujos concursos foram realizados na primeira e na segunda década do século XXI, têm privilegiado o romance. Os júris responsáveis pelas premiações são constituídos por críticos literários, escritores e estudiosos da literatura, qualificando os livros escolhidos. Examiná-los faculta compreender o que, em termos de autores e obras, é considerado mais representativo da ficção atual brasileira. Para chegar a esse resultado, elegeu-se o período de cinco anos (2010-2014) de premiações concedidas a romances nacionais, destacando-se os autores e as obras mais frequentes, o que permite identificar quais são os nomes mais assíduos, a que gênero, etnia e faixa etária pertencem os ficcionistas, e de que parte do país eles provêm ou onde residiam à época de produção do livro vencedor. Recortando, entre os vencedores, os mais repetidos, examinam-se as obras, considerando os aspectos relativos à modalidade de romance escolhido, às características dos protagonistas, à perspectiva narrativa, ao espaço e ao tempo da ação, bem como ao tema mais saliente.>>>en: Literary awards for published works, that participated in contests held in the first and second decades of the 21th century, have foregrounded the novel. Juries responsible for the awards are constituted by literary critics, writers and literary scholars, who categorize the chosen books. Therefore to examine the winning novels provides an understanding of what is judged more representative within contemporary Brazilian literary fiction. In order to come to these conclusions, we examined a period of five years (2010-2014) of awards granted to Brazilian novels. Such examination enables us to identify the most frequent authors and works, highlighting aspects as such as the author’s gender, ethnicity and age group, as well as the region of Brazil they live or from which they originated. It also allows us to consider the structural aspects of the prizewinning novels, such as the modality chosen, the nature of the protagonists, the point of view, the space and time of the action as well as the most noteworthy themes.>>>es: Los premios literarios que se destinan a obras publicadas, cuyos concursos fueron realizados en la primera y en la segunda década del siglo XXI, han privilegiado al género de la novela. Los jurados responsables son conformados por críticos literarios, escritores y estudiosos de la literatura, lo que indica la calidad de los libros seleccionados. Examinarlos permite comprender lo que es considerado más representativo en la ficción actual brasileña en materia de autores y obras. Para llegar a ese resultado se eligió un periodo de cinco años (2010-2014) de premios concedidos a novelas nacionales, dando importancia a los autores y a las obras más frecuentes. Ésto permite identificar cuáles son los nombres más asiduos, de que género, etnia y edad son los fabuladores, de que parte del país son provenientes, o donde vivían en la época de la producción del libro ganador. Separando los ganadores más repetidos, se examinan las obras considerando los aspectos relacionados a la modalidad de la novela elegida, a las características de los protagonistas, a la perspectiva narrativa, al espacio y al tiempo de la acción, así como también al tema más importante.>>>
Regina Zilberman
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pt: Entre 1967 e 1969, Hilda Hilst escreveu oito peças de teatro, entre elas, As aves da noite, que relata os últimos momentos de seis prisioneiros na cela da fome, num campo nazista. Neste artigo, analisamos As aves da noite como uma peça de advertência sobre o terror imposto por qualquer estado totalitário, não apenas o nazista. A análise foi fundamentada, entre outros, por Alain Badiou, para quem o século XX não cumpriu a promessa da modernidade e a vida só cumpriu seu destino e seu desígnio positivo através do terror e por questões sobre o ódio e a violência dos estados totalitários, pensados por Hannah Arendt.>>>en: Between 1967 and 1969 Hilda Hilst wrote eight plays, including As aves da noite, which details the last moments of six prisoners in a hunger detention cell, in a Nazi camp. In this essay, we analyse As aves da noite as a play that warns about the terror imposed by any totalitarian state. Thus, the article proposes a reading based on concepts of Alain Badiou, for whom the twentieth century did not keep modernity's promise, and life only fulfilled its positive fate through terror. Others concepts used in the analysis are the themes of hate and violence within totalitarian states, as proposed by Hannah Arendt.>>>es: Entre 1967 y 1969, Hilda Hilst escribió ocho piezas de teatro, entre ellas, As aves da noite, en la cual relata los últimos momentos de seis prisioneros en la celda del hambre, en un campo de concentración nazi. En este artículo, analizamos As aves da noite como una pieza de advertencia sobre el terror impuesto por cualquier estado totalitario, no solamente el instaurado por el nacionalsocialismo alemán. El análisis fue fundamentado, entre otros pensadores, en Alain Badiou, para quien el siglo XX no ha cumplido la promesa de la modernidad y la vida y por el contrario solamente he cumplido su destino y su designio positivo a través del terror. Nos apoyamos en las ideas de Hannah Arendt para analizar el odio y la violencia de los estados totalitarios.>>>
Rubens da Cunha
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pt: Este artigo tem como proposta aproximar De onde vem o verão (1989-90), de Carlos Alberto Soffredini, de Vestido de noiva (1943), de Nelson Rodrigues, compreendendo as múltiplas referências textuais e intertextuais existentes na peça de Soffredini. Para isso, consideram-se na obra desses autores dois momentos de modernidade dramática, tendo em vista as formas híbridas desenvolvidas e alinhadas aos anseios de cada época de criação.>>>en: This article aims to approach De onde vem o verão (1989-90), written by Carlos Alberto Soffredini, and Vestido de noiva Wedding Dress (1943), written by Nelson Rodrigues, understanding the multiple textual and intertextual references that exist in Soffredini’s play. For this, two moments of dramatic modernity are examined in the work of these playwrights, taking into account the hybrid forms developed in both plays and that reflect the historical context of each playwright’s work.>>>es: Éste artículo pretende acercarse a De onde vem o verão (1989-90), de Carlos Alberto Soffredini, y Vestido de noiva (1943), de Nelson Rodrigues, por medio de la comprensión de las múltiples referencias textuales e intertextuales existentes en la pieza de Soffredini. Para eso, se consideran en la obra de estos autores dos momentos de la modernidad dramática, teniendo en cuenta las formas híbridas desarrolladas y alineadas con los anhelos de cada tiempo de creación.>>>
Elen de Medeiros
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Maria Emília Tortorella
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pt: Zero, de Loyola Brandão, é um romance que desperta desconforto e estranhamento em seus leitores. A violência e o caos, tanto temáticos quanto estéticos, e o próprio procedimento de composição a partir de fragmentos e retalhos, são elementos que causam esse estranhamento. Nesse artigo, partimos da hipótese de que a voz experimental que rege o texto de Zero luta não somente contra a Ditadura Militar brasileira (seu contexto histórico), mas sim se insere numa esteira de obras que, histórica e perpetuamente, posicionam-se contra um discurso - ou qualquer discurso - de opressão. Nosso diálogo crítico se foca na composição estético-estrutural de Zero e nas suas consequências crítico-políticas. Portanto, optamos por trazer à tona a relação entre essa obra e a experimental e libertária técnica literária desenvolvida por Burroughs e Gysin, tentando enxergar, assim, Zero enquanto uma espécie de romance cut-up.>>>en: Zero, by Ignácio de Loyola Brandão, is a novel that generates discomfort and estrangement in its readers. Violence and chaos, both thematic and aesthetic, and its manner of composition: a collage of fragments and scraps, are elements that cause this estrangement. In this article, we propose that the experimental narrative voice that prevails in Zero text not only struggles against the Brazilian Military Dictatorship (the text’s historical context), but is also part of a lineage of works that, historically and in principle, are positioned against an oppressive discourse. Our critical dialogue focuses on the aesthetic and structural composition of Zero and its critical-political consequences. Therefore, we establish a correlation between this work and the experimental and libertarian literary technique developed by Burroughs and Gysin, proposing to read Zero as a type of cut-up novel.>>>es: Zero, de Loyola Brandão, es una novela que provoca incomodidad y extrañeza en sus lectores. La violencia y el caos, tanto temáticos como estéticos, e incluso el procedimiento de composición desde fragmentos y trozos, son elementos que causan extrañeza. En este artículo, se parte de la hipótesis de que la voz experimental que rige el texto Zero no sólo lucha contra la Dictadura Militar Brasileña (su contexto histórico), sino que es parte de una serie de obras que, histórica y perpetuamente, están posicionadas en contra de un discurso - o cualquier discurso - de la opresión. Nuestro diálogo crítico se centra en la composición estética y estructural de Zero y en sus consecuencias crítico-políticos. Por lo tanto, se optó por comentar la relación entre este trabajo y la técnica literaria libertaria y experimental desarrollada por Burroughs y Gysin, tratando de ver Zero como una especie de novela de cut-up.>>>
Joaquim Adelino Dantas de Oliveira
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Gabriel Estides Delgado
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Laeticia Jensen Eble
Universidade de Brasília
Brasil
Universidad Autónoma del Estado de México
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Versión 3.0 | 2017
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