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Revista Latinoamericana de Etnomatemática
Revista Activa *
ISSN electrónico: 2011-5474
Cuatrimestral
Educación
Universidad de Nariño
Colombia

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Redalyc 3.0 versión beta.
La versión estable de Redalyc 3.0 se libera en febrero de 2017. En la actualidad, se muestran los resultados de la marcación de artículos científicos mediante la herramienta gratuita Marcalyc, liberada en su primera versión el 1ro de septiembre de 2016 y que está pensada como un elemento central en la construcción y consolidación de un modelo de AA sustentable para Iberoamérica.
es: El estudio está referido al sistema de numeración y las formas de conteo del pueblo mapuche. La necesidad de cuantificar hizo que este pueblo creara su propia forma de conteo ( Rakin ) , dando origen a un sistema de numeración decimal perfecto q ue se ha traspasado oralmente de generación en generación, por lo que no tiene símbolos para representar los números. El Rakin como práctica social de l pueblo mapuche encuentra valor en su uso , es un conocimiento situado producto de la construcción social de un pueblo en un contexto específico. Este sistema de numeración tiene una lógica decimal en donde basta saber con tar hasta diez para poder continuar contando . Para esto utiliza principios agregativos y repetitivos o multiplicativos. Es de interés de est e estudio sistematizar y visibilizar un conocimiento de origen social como alternativa epistémica que permita validar otros conocimientos más allá del conocimiento cient ífico y cooperar a la generación de una relatividad epistémica que reconozca distintos tipos de conocimiento de los seres humanos organizados en sociedades. El método de análisis utilizado es cualitativa etnográfica y los instrumentos que se utilizaron fueron entrevistas.>>>en: This study is based on the numbering system and way of counting of the Mapuche people. The need to quantify made these people create their own Rakin (count), making the path to a perfect decimal numbering system that has been passed down orally from generation to generation . In this way , this system has no symbols to represent numbers. The Rakin , as social practice , finds its value in its use thereof; it is a product of situa ted knowledge , based on a social construction of a people in a specific context. In this decimal system it is enough to count until ten in order to continue counting. To do this , the system uses repetitive or multiplicative summative principles. The interest of this study is to visualize knowledge of social origin as an epistemological alternative that allows us to validate other knowledge beyond scientific knowledge , and to coo perate to generate an epistemological diversity that recognize s different kinds of knowledge of human beings organized into societies. The methodology used is qualitative and ethnographic. Interviews were conducted to access the information.>>>
Gloria Quidel Catrilaf
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Karla Sepúlveda Obreque
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es: En este trabajo se investiga la representación simbólica del sistema de numeración de la cultura arhuaca de la sierra nevada de Santa Marta y el significado que tiene los números para esta comunidad; adem ás se establecen similitudes y diferencias con el sistema decimal que hoy se le s impone a los “hermanos mayores”. Es fundamental conocer como utilizan el sistema de numeración autóctono en sus prácticas tradicionales. Para los Arhuacos, los números influye ron en la creación del universo y la conservación y éstos representan el origen de los seres. Existen números sagrados, como son: uno, dos, cuatro y nueve. El cuatro es un número fundamental en sus prácticas tradicionales, este representa los cuatro elemen tos de la naturaleza. El nueve representa el equilibrio con el universo. Los números expresan orden, cohesión, las concepciones de espacio, el entorno, una visión integral de su universo y su ley de origen, carecen de representación simbólica, existen algunas figuras asociadas con los números, el sistema carece del cero, porque desde su cosmov isión para los miembros de la cultura a rhuaca no existe el vacío o la nada . Los conocimientos se transmiten de forma oral de generación en generación, a través sus diferentes actividades socioculturales. El uso del sistema de numeración en las prácticas tradicionales, ha logrado su trascendencia hasta nuestros tiempos, pero poco conocido, por los escasos trabajos realizados sobre sus conocimientos matemáticos. El s istema es posicional de base decimal, cardinal, sistematizado en su lengua ancestral Ikᵾ.>>>en: This work presents the investigation about the symbolic representation of the numbering system of the arhuaco culture of the Sierra Nevada of Santa Marta and the significance of numbers for this community; it also establishes similarities and differences with the decimal system that is imposed today on "big brothers". It is essential to know how they use their indigenous numbering system in the ir traditional practices. For Arhuacos, numbers influenced the creation of the universe and its conservation, and they represent the origin of beings. There are sacred numbers such as one, two, four and nine. The number four is fundamental in their traditi onal practices, it represents the four elements of nature. Nine represents the balance with the universe. The numbers express order, cohesion, conceptions of space, the environment, a holistic view of their universe, an d their law of origin. They don’ t hav e symbolic representation; they have some figures associated with numbers ; this system lacks zero, because from their worldview, the concepts of nothing and empty don’t exist. Knowledge is transmitted orally from generation to generation, through their div erse cultural activities. The use of the numbering system in traditional p ractices has achieved its importance to our time, but is little known, due to poor work done on their mathematical knowledge. The system is positional with a decimal base, is cardina l, and systematized in Ikᵾ.>>>
Ever De la Hoz Molinares
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Juan Pacheco Fernández
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Omar Trujillo Varilla
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pt: O sistema de medida fo i fundamental para o desenvolvimento dos povos, tanto que as mais diver sas culturas orientais e ocidentais desenvolveram paralelamente ferramentas próprias, o que levou o homem a estabelecer os padrõe s e regras de medida universal . No Brasil, os livros de matemática do 6° ano do e nsino fundamental trazem para os alunos o cont ato formal com o sistema métrico e seus múltiplos e submúltiplos, porém o aluno não é induzido a raciocinar outras f ormas de medição presente no seu cotidiano . Este trabalho mostra através de relatos do p ovo indígena Ka namari de Maraã - AM , como seus antepas sados mediam o comprimento das distancias, dos terrenos e até d a altura das c asas. Esses relatos foram introduzidos dentro da sala de aula e apresentado aos alunos com o objetivo d e ensinar as unidades de medida com enfoque etnomatemático para uma turma do 6° ano do ensino fundamental da Esco la Municipal Indígena Kanamari. Além do re sgate de uma pequena parte dessa cultura, essa atividade favoreceu uma reflexão da parte dos docentes quanto suas práticas pedagógicas , uma vez que, líderes comunitário s , professores indígenas e não indígenas puderam constatar que o ensino institucionalizado aliado ao conhecimento tradicional, favoreceu a aprendizagem dos alunos quanto ao conteúdo abordado, propici ando a perpetuação da cultura kanamari.>>>en: S ystem s of measurement were fundamental to the development of peoples, so that the most diverse oriental and western cultures developed their own tools parallel to one another , bringing man to the creation of norms and rules of universal m easurement. In Brazil, the 6th - grade math books of elementary school students bring them into formal contact with the metric system and their multip les and sub - multiples , but the student s are not induced to think a bout other forms of measuring present in their daily lives. This paper shows , through narrative s of the Kanamari indigenous people of Maraã - AM, how their ancestors measured length, distances, lands and even the height of the houses. These narratives were i ntroduced into the classroo m and presented to the 6th - grade students of the Indigneous Municipal School of Kanamari in order to teach the units of measurement with an ethnomathematical approach . Beyond rescuing a small part of their culture, this activity favored a reflection on the part of teachers about their pedagogical practices, since, community leaders, indigenous teachers and non - indigenous have noted that an institutionalized education allied to indigenous knowledge favors student learning of conten t , allowing for the perpetuation of Kanamari culture.>>>
Benedito de Oliveira Júnior
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Edilanê Mendes dos Santos
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es: En este documento damos cuenta de la creación y análisis de un ambiente de modelación matemática desde la perspectiva socio - crítica (Araújo, 2009), desarrollado con un grupo de estudiantes de grado undécimo en un colegio público de Bogotá, Colombia, donde no se trabaja habitualmente este enfoque. El objetivo cen tral del ambiente fue evidenciar posibilidades y desafíos que pudieran encontrarse al incorporar: i) problemas socialmente relevantes , ii) participación activa de los estudiantes en la construcción del modelo, iii) participación activa de los estudiantes e n la sociedad y, iv) actuación del profesor como mediador. Para dar cuenta de lo anterior, se adoptó una metodología crítica (Vithal, 2000; Skovsmose & Borba, 2004 y Valero, 2012), además de un análisis de los discursos producidos por los participantes del ambiente creado. Se encontró, como posibilidad, que los estudiantes trabajan en grupos, evidencian posicionamientos críticos y actitudes democráticas en clases . Como desafíos se estableció que la participación activa de los estudiantes en la sociedad debe reflexionarse y trabajarse más profundamente.>>>en: In this paper we account for the creation and analysis of an environment of mathematical modeling from the socio - critical perspective (Araújo, 2009). It was developed with a group of eleventh graders at a public school in Bogotá, Colombia, where this approach does not usually work. The main aim of the environment was to make evident opportunit ies and challenges that could be found incorporating: i) non mathematical problems in the math class, ii) Students' active participat ion in the model construction, iii) Students' active participation in the society and, iv) teacher's performance as mediat or. To account for this, a critical methodological approach was adopted (Vithal, 2000; Skovsmose & Borba, 2004 and Valero, 2012), as well as an analysis of the discourses produced by participants in the environment created. It was found, as a possibility, that students work in groups, demonstrate critical positions and democ ratic attitudes in class . As challenges, it was established that students’ active participation in the society needs to be thought over and more deeply worked.>>>
Francisco Javier Camelo Bustos
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Wilson Yesid Perilla Triana
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Gabriel Mancera Ortiz
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es: Se analizan aquí las razones de por qué la Etnomatemática ha tenido tan poca receptividad en los procesos de formación inicial de los profesores de matemáticas en Colombia . Se aplicó una encuesta con preguntas abiertas a diversos profesores de universidad es que ofrecen los programas de Licenciatura en M atemáticas (LM) o Licenciatura en E ducación B ásica con énfasis en M atemáticas (LEBEM) . Entre los hallazgos s e encontró que las justificaciones para su integración tienen que ver con: la diversidad étnica , aporte de la Etnomatemática a ampliar la mirada sobre la naturaleza de las matemáticas y las rel aciones entre la Etnomatemática, la educación matemática y la didáctica de las matemáticas. Por otro lado, los obstáculos encontrados para la no integración de la etnomatemática a los programas de LM y LEBEM tienen que ver con : la matematización del curríc ulo, la falta de recurso humano formado en Etnomatemática y l a tensión administrativa.>>>en: The reasons why Ethnomathematics has received very little receptivity in the process of initial training of mathematics teachers in Colombia are discussed here. A survey open to various teachers of universities offering degree programs in mathematics (LM) or Bachelor of basic education with an emphasis in math (LEBEM) questions was applied. It was found that the justifications for integration are related: ethnic diversity, contribution Ethnomathematics a broader perspective on the nature of mathematics and the relationships between Ethnomathematics, mathematics education and mathematics education. Moreover, the obstacles to the non-integration of Ethnomathematics LM programs and LEBEM deal with the mathematization of the curriculum, the lack of human resources trained in Et hnomathematics and administrative pressure.>>>
Hilbert Blanco-Álvarez
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Diana Gil Chaves
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es: Se exponen los elementos fundamentales de una didáctica focalizada en la adquisición y comprensión de los sistemas de numeraci ón que forman parte de las lenguas que hablan los pueblos originarios de México. Ésta fue desarrollada a través de la metodología de la investigación basada en el diseño. El trabajo realizado ha implicado la producción de recursos didácticos, así como de innovaciones teóricas y metodológicas formuladas con el propósito de apoyar el proceso de diseño y afinación de esos recursos. El artículo se centra en el diseño de una propuesta didáctica de la numeración del tu’un savi (o mixteco ) , como caso paradigmático de la investigación realizada.>>>en: We present findings from a research project aimed at developing instructional resources to support the learning with understanding of the numeration systems of Mexican indigenous languages. The project was conducted following the design research methodology . Products include instructional resources, as well as theoretical and methodological innovations developed to support the instructional design process. The paper centers on the process of developing an instructional sequence for teaching the Tu’un Savi (or Mixtecan ) numeration system. This process is framed as a para digmatic case of the kind of design research conducted in the project.>>>
José Luis Cortina
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Gerardo Crisanto Rojas
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es: O artigo tem como objetivo analisar a racionalidade empregada na produção da farinha de mandioca por agricultores em um engenho localizado no bairro de Ibiraquera, na cidade de Imbituba em Santa Catarina - Brasil. N este estudo iremos enfatizar a plantação e a colheita da mandioca, e os procedimentos até que seja transformada em farinha, baseados em uma metodologia qualitativa de inspiração etnográfica. Realizamos uma descrição a partir de observações diretas e entrevistas semiestruturadas, além de diários de campo, registros fotográficos e fílmicos. Analisamos o material a partir do referencial teórico da Etnomatemát ica. N osso principal interesse com esta vertente se distancia radicalmente das tentativas de enquadrar os saberes do cotidiano com base nos sab eres hegemônicos da matemática. Este trabalho pretende discutir a insurreição de saberes legítimos inseridos em j ogos de linguagem específicos da produção de farinha de mandioca . Neste sentido, utilizamos as teorizações de Michel Foucault sobre os saberes sujeitados e as contribuições da segunda fase de Lu d wig Wittgenstein a respeito da problematização da linguagem. Por fim, sugerimos que a investigação pode possibilitar uma reflexão de práticas no âmbito escolar, no que se refere ao currículo e os modos de lidar com o conhecimento matemático escolar e o conhecimento produzido por outras formas de vida.>>>en: The article aims to analyze the rationality employed in the cassava flour farmers' production in a mill located in the Ibiraquera neighborhood of the Imbituba city in Santa Catarina - Brazi l. In this study we will emphasize the planting and harvesting of cassava, and procedures of its processing into flour, based on a qualitative methodology of ethnographic inspiration. We conducted a description from direct observations and semi - structured interviews, in addition to field diaries, and photographic and filmic records. We analyze the material from the theoretical framework of Ethnoma thematics. Our main goal with this approach is to distance us radically from attempts to frame popular knowledge in terms of the hegemonic knowledge of mathematics. This paper discusses the insurrection of subjugated knowledges within their specific language games. In this sense, we use the theories of Michel Foucault on subjugated knowledges and of Ludwig Wittgenst ein in his second phase, about the language limits. Finally, we suggest that research can enable a reflection on pedagogical practices, in relation to the curriculum and ways of dealing with mathematical school knowledge and the knowledge produced by other ways of life.>>>
Alice Stephanie Tapia Sartori
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Juliano Espezim Soares Faria
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Claudia Glavam Duarte
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Valdirene Teixeira Flor
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en: In this paper we first explore h ow Wittgenstein ’ s philosophy provides a conceptual tools to discuss the possibility of the simultaneous existence of culturally different mathematical practices. We will argue that Wittgenstein ’ s later work will be a fruitful framework to serve as a philosophical background to investigate ethnomathematics ( Wittgenstein 1973) . W e will give an overview of Wittgenstein’s later work which is referred to by many researchers in the field of ethnomathematics . The central philosophical investigation concerns Wittgenstein’s shift to abandon ing the essentialist concept of language and therefore deny ing the existence of a universal language. Languages — or ‘language games’ as Wittgenstein calls them — are immersed in a form of life, in a cultural or social formation and are embedded in the totality o f communal activities. This gives rise to the idea of rationality as an invention or as a construct that emerges in specific local contexts. In the second part of the paper we introduce, analyse and compare the mathematical aspects of two activities known as string figure - making and sand drawing, to illustrate Wittgenstein ’s ideas . Base d on an ethnomathematical comparative analysis , we will argue that there is evidence of invariant and distinguishing features of a mathematical rationality , as expressed in both string figure - making and sand drawing practices, from one society to another . Finally, w e suggest that a philosop hical - anthropological approach to mathematical practices may allow us to better understand the interrelations between mathematics and cul tures. Philoso phical investigations may help the reflection on the possibility of culturally determined ethnomathematics, while an anthropological approach, using ethnographical methods, may afford new materials for the analysis of ethnomathematics and its links to the cultural context. This combined approach will help us to better characterize mathematical practices in both sociological and epistemological terms.>>>fr: Dans la première partie de cet article, nous examinons les apports de la philosophie de Wittgenstein à la discussion sur l’existence (simultanée) de pratiques mathématiques différentes, cultur ellement déterminées. Nous avançons que les derniers travaux de Wittgenstein offrent un cadre fructueux pouvant servir de fondation philosophique aux ethnomathématiques. De fait, Wittgenstein a été cité dans nombre de travaux - dont nous donnons un aperçu dans cet article - menés dans le champ de l’ethnomathématique. La question philosophique centrale discutée ici concerne l’abandon par Wittgenstein du concept essentialiste de «langage», niant ainsi l’existence d’un langage universel. Les langues - ou « jeux de langage » selon l’expression de Wittgenstein - sont plongé(e)s dans une certaine « forme de vie », dans des formations sociales et culturelles, et dans un ensemble d’activités collectives. Cette idée incite à analyser la rationalité (mathématique) comme une invention - ou une construction - qui a lieu dans des contextes locaux/sociaux spécifiques. Dans une deuxième partie, nous illustrons les idées de Wittgenstein en analysant les aspects mathématiques de deux activités généralement évoquées sous l’ appellation « jeux de ficelle » et « dessins de sable », et pratiquées dans diverses sociétés. Une analyse ethnomathématique comparative permet de mettre en évidence des caractéristiques communes et des traits distinctifs dans l’expression d’une rationali té mathématique telle qu’elle s’exprime dans ces deux pratiques, d’une société à l’autre. Enfin, nous suggérons qu’une approche philosophico - anthropologique des pratiques mathématiques est susceptible d’offrir un éclairage nouveau sur les interrelations en tre «mathématiques» et «cultures». Des recherches philosophiques permettent d’avancer sur la question de l’existence des (ethno) mathématiques culturellement déterminées, alors que dans le même temps l’approche anthropologique - et ethnographique - off re de nouveaux matériaux pour étudier des pratiques à caractère mathématique dans leurs liens avec le contexte culturel. Nous proposons cette double approche dans la perspective de mieux caractériser les pratiques mathématiques dans des termes à la fois so ciologiques et épistémologiques>>>
Karen François
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Eric Vandendriessche
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pt: Este artigo apresenta resultados parciais de uma pesquisa de doutorado realizada n o Programa de Pós - Graduação da Faculdade de Educação da Universidade de Brasília. Trata - se de uma pesquisa etnográfica com duas mulheres artesãs do município de Arraias, estado do Tocantins, últimas representantes deste saber tradicional. As vidas dessas d uas senhoras são enredadas numa mesma narrativa, aprenderam o ofício da cerâmica com suas mã es, pouco frequentaram a escola e mesmo sem o conhecimento acadêmico matemático desenvo lveram uma técnica apurada no preparo das louças revelando conceitos etnomate máticos , remete ndo - nos a um processo cognitivo em que as proporções estabelecidas entre diferentes objetos cerâmicos ganham uma nova configuração, um novo senso de medida, permitindo propor um diálogo com a universidade estabelec ido pel a religação de saberes.>>>es: Este artículo presenta los resultados de una investigación doctoral realizada en el Programa de Graduados de la Facultad de Educació n de la Universidad de Brasilia . Se trata de una investigación etnográfica con dos mujeres artesanas del municipio de Arrai as, el estado de Tocantins , los últimos representantes de los conocimientos tradicionales . La vida de estos dos damas se enredan en la misma narrativa , aprendieron el arte de la cerámica con sus madres, algunos a la escuela e incluso sin el conocimiento académico matemático desarrollado una técnica depurada en la preparación de los platos que revelan conceptos etnomatemáticos , refiriéndonos a un proceso cogni tivo en las proporciones establecidas entre diferentes objetos de cerámica ganar un nuevo ento rno , un nuevo sentido de la medida, lo que permite proponer un diálogo con la universidad establecida por la reconexión de conocimiento.>>>
Alcione Marques Fernandes
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Leila Chalub Martins
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pt: Este estudo discute aspetos relativos a aprendizagens informais, evidenciadas em um grupo de mulheres artesãs, residentes na cidade Santarém/PA, Região do Aritapera, e de que forma es tas aprendizagens e saberes informais se interconectam com a perspetiva do Programa Etnomatemática. Suas práticas sociais, refletidas no artesanato regional, mostram particularidades, envolvendo a transmissão e produção de saberes, organização de comunidad es de práticas e trocas simbólicas evidenciadas, durante o trabalho de elaboração das cuias ornamentais. Os procedimentos metodológicos utilizados nesta investigação foram organizados de acordo com uma abordagem etnográfica , a partir da observação e inferê ncia dos processos de construção e incisões de registros nas superfícies que compõem as cuias regionais . Os resultados da investigação indicam que a iconografia refletida nas cuias, aponta motivações especialmente relacionadas com representações sociais ev idenciadas na dinâmica da comunidade e das relações comerciais envolvidas. As interações sociais possíveis e existentes no meio permeiam, assim, um fluxo de trocas permanentes de conhecimentos multifacetados diversos. A produção e ornamentação das cuias es tão muito relacionadas com uma espécie de saber instrumental e técnico, mais geral, o qual envolve a comunidade, como um todo. Ao mesmo tempo, agrega elementos particulares às práticas das artesãs, de forma estreitamente conectada com a natureza revelando um saber dinâmico integrado e equilibrado com o meio ambiente, sem desconsiderar o fato de que qualquer alteração ambiental coloca em risco a prática cultural, ou seja, traz mudanças nos modos de produção.>>>en: This study discusses aspects of informal learning , evidenced in a group of women artisans living in the city Santarém / PA, Aritapera region, and how these learning styles and informal knowledge interconnect with the perspective of the Ethnomatematics Program. Their social practices, reflected in their regional craft, show particularities involving the transmission and production of knowledge, organization of communities of pra ctice and evidenced symbolic exchanges during the preparation work of ornamental gourds . Methodological procedures used in this research were organized, according to an ethnographic approach , from observation and inference of construction processes and inc isions record ed on surfaces that create the regional gourds. Research results indicate that the iconography reflected in bowls , indicate motivations especially related with social representations evidenced in the community dynamics and commercial relations involved. Possible social interactions existing in this context thus permeate a permanent flow of diversified multifaceted knowledge exchange. The production and ornamentation of gourds are closely related to a kind of technical and instrumental knowledge , which involves the community as a whole. At the same time, it adds particular elements to the practices of the artisans , closely connected with nature, revealing a dynamic knowledge integrated and balanced with the environment, without disregarding the f act that any environmental alteration threatens the cultural practice, bringing changes to its modes of production.>>>
José Ricardo e Souza Mafra
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Maria Cecilia Fantinato
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es: Este artículo presenta una aproximación a l estado del arte del Programa Etnomatemática en Centroamérica y Norteamérica. La metodología parte de una revisión bibliográfica de las diferentes investigaciones realizadas en esta región desde la década de los 80’s. Esta empresa no fue fácil, pues cada coordinador t uvo la responsabilidad de elaborar una síntesis del trabajo realizado en el campo etnomatemático de su país, bajo c riterios establecido s que delimitaron el número de aportes. Los resultados muestran aportes significativos al desarrollo del Pro grama Etnomatemática, así como a otras áreas de conocimiento como la historia, la antropología, la sociolo gí a y la educación matemática. Ev idencia n la consolidación de grupos de investigación en diversas líneas, con una vasta participación en congresos y p ublicaciones que representan la edificación de una comunidad de práctica de etnomatemáticos en toda la región, desde Panamá hasta los Estados Unidos.>>>en: This article presents the state of art of ethnomathematics in North and Central America. The methodology stems from a literature review of the ethnomathematics research carried out in the region since the 1980s. This has not been an easy task, as the coordinators of each country of the region were responsible for synthesizing the projects carried out in his or her respective country, with objective criteria that limited the number of investigations referenced. The results reveal significant cont ributions to the development of ethnomathematics research as well as to that of diverse areas of knowledge such as history, anthropology, sociology, and mathematics education. This collaboration is evidence of a consolidation of research groups and lines of inquiry, and documents a vast participation in conferences and publications that represent a community of ethnomathematics practices in the entire region, from Panama to the United States.>>>
Domingo Yojcom Rocché
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Elidia Castillo Guerra
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Sergio Pou Alberú
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William Oswaldo Flores López
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Leonel Morales Aldana
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es: El objetivo principal de estas entrevistas es dar a conocer diversas concepciones de quince investigadores sobre el desarrollo del Programa Etnomatemática en el mundo y específicamente en Latinoamérica . Para ello, se elaboraron un conjunto de preguntas que fueron abordadas bajo la metodología focus group . Estas preguntas hacen relación a los av ances del Programa Etnomatemática, sus desafíos y el papel que juega dicho programa dentro de la globalización económica y el proyecto neoliberal. Cons id eramos que el conjunto de preguntas abordadas dará una visión más amplia sobre la etnomatemática, sobr e la educación en general, sobre el potencial pedagógico que tiene en torno a la educación matemática y las concepciones mismas que cada uno de nosotros tiene sobre la matemática.>>>en: The principal objective of these interviews was to present a diversity of perceptions taken from fifteen researchers in ethnomathematics from Latin America and from the rest of the world. A methodology was developed consisting of a set of questions that were addressed by a focus group. These questions regarded the progress of Ethnomathematics, included challenges to the program itself as well as the role of the program in relation to economic globalization and neoliberalism. We believe that the set of questions addressed give a broader view of ethnomathematics in relation to general education, its pedagogical potential in mathematics education, and the ideas that each of us have about mathematics.>>>
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