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Anuario Colombiano de Historia Social y de la Cultura
Revista Activa *
ISSN: 0120-2456 ISSN electrónico: 2256-5647
Semestral
Historia
Universidad Nacional de Colombia
Colombia

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Max S. Hering Torres
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es: Al tomar como referente principal los 32 ensayos compilados en el libro De la sociología a la historia , se examinan los traslapes, las afinidades y la complementariedad entre las dos disciplinas en la trayectoria de Jaime Jaramillo Uribe como investigador, maestro, pionero de la investigación histórica con carácter profesional y divulgador. Para ello se acude a la información biográfica que el propio Jaramillo aporta tanto en sus Memorias intelectuales como en varios de los ensayos y en la entrevista con la concluye De la sociología a la historia . Se procura hacer extensivo y aplicable este análisis a otras publicaciones suyas, así como al conjunto de su trayectoria.>>>en: Using 32 essays compiled from the book De la sociología a la historia (From Sociology to History) as main references, this article examines the overlaps, affinities, and complementarities between the two disciplines in the trajectory of Jaime Jaramillo Uribe as researcher, pioneer in professional historical research and disseminator. This is based on the biographic information that Jaramillo himself contributes both in Memorias intelectuales (Intellectual Memoirs) as well as in various essays and the interview in De la sociología a la historia . The objective is to extend and apply this analysis to his other publications as well as to the whole of his career.>>>pt: Ao ter como referência principal os 32 ensaios compilados no livro De la sociología a la historia, estudam-se as sobreposições, as afinidades e a complementariedade entre as duas disciplinas na trajetória de Jaime Jaramillo Uribe como pesquisador, mestre, pioneiro da pesquisa histórica com caráter profissional e divulgador. Para isso, recorre-se à informação biográfica que o próprio Jaramillo apresenta tanto em suas Memorias intelectuales quanto em vários de seus ensaios e na entrevista com a qual conclui De la sociología a la historia. Pretende-se fazer esta análise extensiva e aplicável a outras publicações dele, bem como ao conjunto de sua trajetória.>>>
Fernando Cubides Cipagauta
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es: Se analiza el interés de Jaime Jaramillo Uribe por la demografía colonial y la forma en que se aproximó a ella. Se pregunta por las bases ideológicas de sus estimativos particularmente bajos de la población nativa en el momento de la invasión europea del siglo xvi y el énfasis que hizo en su rápido decrecimiento y sustitución por los denominados mestizos. Se argumenta que en los años sesenta Jaime Jaramillo Uribe estaba comprometido con la ideología del “progreso”, el “desarrollo” y la “modernidad”. En ese contexto, ofrecer un panorama en el que predominaban los mestizos y no los indígenas proyectaba una sociedad en la que se facilitaban los cambios que se propugnaban. Además sugiere que puede entenderse desde una perspectiva similar el proyecto de la historia profesional, que en su momento fue denominado “Nueva Historia”.>>>en: This work analyzes Jaime Jaramillo Uribe’s interest in and approach to colonial demography. It analyzes the ideological bases of his particularly low estimates of the native population during the European invasion of the 16th century and his emphasis on its rapid decrease and substitution by the so-called mestizos. The author argues that in the 1960s, Jaime Jaramillo Uribe was committed to the ideology of “progress”, “development” and “modernity”. In that context, the panorama in which mestizos and not the indigenous population predominated projected a society which facilitated the advocated changes. The author suggests that this could also be understood from a similar perspective, called “New History” in its time.>>>pt: Analisa-se o interesse de Jaime Jaramillo Uribe pela demografia colonial e pela forma em que se aproxima dela. Pergunta-se pelas bases ideológicas de suas estimativas particularmente inferiores da população nativa no momento da invasão europeia do século xvi e a ênfase que fez em seu rápido declínio e substituição pelos denominados mestiços. Argumenta-se que, nos anos sessenta, Jaime Jaramillo Uribe estava comprometido com a ideologia do “progresso” do “desenvolvimento” e da ”modernidade”. Nesse contexto, oferecer um panorama no qual predominavam os mestiços e não os indígenas projetava uma sociedade na qual se facilitavam as mudanças que se propunham. Além disso, sugere que pode ser entendido a partir de uma perspectiva parecida o projeto da história profissional, que em seu momento foi denominado “Nova História”.>>>
Marta Herrera Ángel
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es: Se ofrece un balance del libro de Jaime Jaramillo Uribe El pensamiento colombiano en el siglo , org.siir.client.entities.Sc@6612c88, , publicado en 1964. Se describe su contenido, se exploran sus fuentes y se evalúan sus contribuciones a la historia de las ideas en el país. Se apuntan, igualmente, algunas limitaciones y se subraya su carácter de obra precursora en el campo de la historia intelectual.>>>en: The article analizes Jaime Jaramillo’s book El pensamiento colombiano en el siglo, published in 1964. It describes the contents, explores sources and evaluates its contribution to the history of ideas in the country. Also, it points out some limitations and highlights the precursor nature of the work in the field of intellectual history.>>>pt: Oferece-se uma análise do livro de Jaime Jaramillo Uribe El pensamiento colombiano en el siglo , org.siir.client.entities.Sc@3bb44ff7, , publicado em 1964. Descreve-se seu conteúdo, exploram-se suas fontes e avaliam-se suas contribuições para a história das ideias no país. Apontam-se, igualmente, algumas limitações e sublinha-se seu caráter de obra precursora no campo da história intelectual.>>>
Gonzalo Cataño
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es: Se examina, bajo una doble aproximación, histórica e historiográfica, la obra titulada La personalidad histórica de Colombia, escrita por Jaime Jaramillo Uribe en 1969. En ella Jaramillo ejemplificó las diferencias del caso colombiano con “Hispanoamérica” e intentó sintetizar los rasgos más particulares de la historia de Colombia. El artículo hace énfasis en dos claves historiográficas muy significativas sobre la historia social para Jaramillo: la “densidad demográfica” y la “densidad cultural”. También se abordan las reflexiones y las críticas que él mismo hizo sobre su escrito veinte años después, definiéndolo como un texto de “carácter abierto”, en el que aparecen latentes las discusiones sobre la forma como el historiador se debía aproximar a la historia, particularmente al debate entre la generalización y el estudio de las particularidades.>>>en: The author examines from a double, historic and historiographical, approach Jaime Jaramillo Uribe’s work La personalidad histórica de Colombia (The Historic Personality of Colombia) written in 1969. In this work, Jaramillo looked at the differences between the case of Colombia and Hispanic America, and tried to synthesize the most particular characteristics of Colombia’s history. The article emphasizes two very significant historiographical concepts for Jaramillo regarding social history: “demographic density” and “cultural density”. It also addresses his reflections and criticism on his own writings twenty years later, defining them as “open” texts with latent discussions on how the historian should approach history, particularly the debate between generalizations and the study of specificities.>>>pt: Examina-se, sob uma dupla aproximação: histórica e historiográfica, a obra intitulada La personalidad histórica de Colombia, escrita por Jaime Jaramillo Uribe em 1969. Nela Jaramillo exemplificou as diferenças do caso colombiano com a “América Hispânica ” e tentou sintetizar as características mais particulares da história da Colômbia. O artigo enfatiza dois pontos historiográficos muito significativos sobre a história social para Jaramillo: a “densidade geográfica” e a “densidade cultural”. Também são abordadas as reflexões e as críticas que ele mesmo fez sobre seu texto vinte anos depois, definindo-o como um texto de “caráter aberto”, no qual aparecem latentes as discussões sobre a forma como o historiador devia aproximar-se da história, particularmente do debate entre a generalização e o estudo das particularidades.>>>
Diana Bonnett Vélez
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es: Se ofrece una relectura del libro de Jaime Jaramillo Uribe, Historia de la pedagogía como historia de la cultura , dictado como curso en 1952 y editado en 1970. Siendo Jaramillo el iniciador del género de la historia social de la educación en el Manual de historia de Colombia (también publicado en 1970), se pregunta si existe continuidad o discontinuidad entre la historia de la pedagogía y de la cultura y cómo se asume en la obra del maestro Jaramillo esta tensión. El análisis constata que en su obra circulan varios sentidos del término cultura, también tensionados entre su dimensión “espiritual” y su dimensión “material”, inspirados los primeros en Dilthey y Durkheim y los segundos en Marx y Weber. Se propone una hipótesis para iniciar un trabajo de exploración y explicación de esta polisemia, a partir de los varios estratos de saber presentes en la intelectualidad colombiana entre las décadas de 1930 y 1960.>>>en: The article offers a rereading of Jaime Jaramillo Uribe’s Historia de la pedagogía como historia de la cultura (History of Pedagogy as History of Culture) given as a lecture in 1952 and published in 1970. As Jaramillo was the initiator of the social history of education genre with his Manual de historia de Colombia (History Manual of Colombia), also published in 1970, the article questions the existence of continuity or discontinuity between the history of pedagogy and that of culture, and how this tension is assumed in the work of Jaramillo. The author notes that Jaramillo’s work contains various meanings for the term “culture”, from the “spiritual” dimension to the “material” dimension, the former inspired by Dilthey and Durkheim and the latter by Marx and Weber. The article proposes a hypothesis to initiate the exploration and explanation of this polysemy, starting with the various layers of knowledge in the Colombian intellectual setting between 1930 and 1960.>>>pt: Apresenta-se uma releitura do livro de Jaime Jaramillo Uribe, Historia de la pedagogía como historia de la cultura , ofertado como curso em 1952 e editado em 1970. Sendo Jaramillo o iniciador do gênero da história social da educação no Manual de historia de Colombia (também publicado em 1970), pergunta-se se existe continuidade ou descontinuidade entre a história da pedagogia e da cultura e como é assumida na obra do mestre Jaramillo esta tensão. A análise constata que em sua obra circulam sentidos do termo cultura, também tensionados entre sua dimensão “espiritual” e sua dimensão “material”, os primeiros inspirados em Dilthey e Durkheim e os segundos em Marx e Weber. Propõe-se uma hipótese para iniciar um trabalho de exploração e explicação dessa polissemia, a partir dos vários estratos de saber presentes na intelectualidade colombiana entre as décadas de 1930 e 1960.>>>
Oscar Saldarriaga Vélez
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es: En el texto se reflexiona sobre las actuales exigencias de calidad y las formas de difusión de los trabajos de historiadores y académicos de las ciencias sociales en Colombia, Latinoamérica y otras geografías. Acceder y dialogar con una comunidad ampliada de investigadores lleva a consideraciones sobre la circulación y el uso de lo que se produce y divulga, a definir si la investigación debe publicarse en formato de libro, de revista, o en ambos, y también a decisiones sobre lo impreso y lo digital. Se analizan las dificultades que afrontan los científicos sociales para conciliar los medios tradicionales con los nuevos formatos de circulación y uso del conocimiento.>>>en: The work reflects on the current quality requirements and dissemination forms for work by historians and scholars in the social sciences in Colombia, Latin America and other regions. Access and dialogue with a wider community of researchers lead to considerations on the circulation and use of what is produced and disseminated, to determine whether the research should be published as a book, magazine, or both, and whether this should be printed or digitalized. The authors analyze the difficulties faced by social scientists to reconcile traditional media with new circulation formats and uses of knowledge.>>>pt: Reflete-se sobre as atuais exigências de qualidade e sobre as formas de difusão dos trabalhos de historiadores e acadêmicos das ciências sociais na Colômbia, América Latina e outras geografias. Acessar e dialogar com uma comunidade ampliada de pesquisadores leva a considerações sobre a circulação e o uso do que se produz e divulga, a definir se a pesquisa deve ser publicada em formato de livro, de revista, ou em ambos e também a decisões sobre o impresso e o digital. Analisam-se as dificuldades que desafiam os cientistas sociais para conciliar os meios tradicionais com os novos formatos de circulação e o uso do conhecimento.>>>
es: El artículo se aproxima a la red de términos que se utilizaba para clasificar e identificar a los pobladores de las Indias. La indagación se realiza con base en las cartas de venta, los asientos y un ejemplo de una causa de amparo depositados en la Notaría Primera de Santafé, en la de Tunja y en el fondo Negros y Esclavos del Archivo General de la Nación, entre 1550 y 1635. En este periodo se instauró la Real Audiencia y se nombraron los primeros escribanos y funcionarios encargados de legitimar los procesos de venta de esclavos y los conciertos de trabajo con los indios.>>>en: The article offers an approach to the network of terms used to classify and identify the populations of the Indies. The inquiry is based on sales letters, asientos (work agreements) and one example of a causa de amparo (work related dispute) deposited in the First Notaries of Santafe and Tunja, and the Fondo Negros y Esclavos at the Archivo General de la Nación, between 1550 and 1635. This was the time of the establishment of the Royal Court and the appointment of the first scribes and officials, responsible of legitimizing the slaves’ sale processes and conciertos de trabajo between Spaniards and Indians.>>>pt: Este artigo oferece-se uma aproximação da rede de termos que se utilizava para classificar e identificar os povoadores das Índias. A indagação realiza-se com base nas cartas de venda, os assentos e um exemplo de uma causa de amparo depositados no Cartório Primeiro de Santafé e de Tunja, e no fundo Negros y Esclavos do Archivo General de la Nación, entre 1550 e 1635. Neste período se instaurou a Real Audiência e nomearam-se os primeiros escrivães e funcionários encarregados de legitimar os processos de vendas de escravos e concertos de trabalho com os índios.>>>
es: Se analiza la significación histórica de los diarios de viaje de Francisco de Miranda en los que se consigna su paso por el Sacro Imperio Romano Germánico. Tras posicionar brevemente a Miranda en la historiografía, se describe su ruta alemana del liberalismo temprano, que cobra relevancia para los estudios actuales de historia cultural y social. Se presta así atención a las experiencias de vida diaria, los procesos de transculturación y la transferencia de conocimientos entre múltiples centros/periferias. Estos viajes nutrieron decisivamente el concepto mirandino de Colombeia al servicio de la emancipación de la América española. Este enfoque de análisis es novedoso, ya que previamente Miranda solo ha sido tratado en la literatura, a lo sumo, bajo el sello de la biografía y el testimonio.>>>en: The article analyzes the historic significance of Francisco de Miranda’s journals regarding his passage through the Holy Germanic Roman Empire. After briefly positioning Miranda in historiography, it describes his early German route of early liberalism, which is particularly relevant to current studies of cultural and social history. It focuses on the experiences of daily life, transcultural processes and the transfer of knowledge between multiple centers/peripheries. These trips decisively nourished the Mirandian concept of Colombeia at the service of the emancipation of Spanish America. This analysis approach is innovative, since previously Miranda had only been discussed in biographical and testimonial terms.>>>pt: Analisa-se a significação histórica dos diários de viagem de Francisco de Miranda nos quais comprovam sua passagem pelo Sacro Império Romano-Germânico. Após posicionar brevemente Miranda na historiografia, descreve-se sua rota alemã do liberalismo precoce, que se torna relevante para os estudos atuais de história cultural e social. Dessa forma, presta-se atenção às experiências de vida diária, aos processos de transculturação e à transferência de conhecimentos entre múltiplos centro/periferias. Essas viagens nutriram decisivamente o conceito mirandino de Colombeia a serviço da emancipação da América espanhola. Esse enfoque de análise é inovador, já que previamente Miranda só foi tratado na literatura, no máximo, graças ao registro da biografia e do testemunho.>>>
Andrés Otálvaro
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es: Se estudia la manera como emergió y se desarrolló el ideal constitucional en Popayán durante el periodo de las primeras repúblicas neogranadinas. Aunque esa provincia fluctuó entre el independentismo y el lealismo, también allí los líderes insurgentes compartieron un rasgo fundamental de la Revolución neogranadina: la vocación constitucionalista, pues estuvieron convencidos de que sus provincias, así como el conjunto neogranadino, debían dotarse de cartas constitucionales que dieran culminación a la deseada transformación del orden.>>>en: The author explores the emergence and development of the constitutional ideal in Popayán during the first neo-Granadian republics. Although this province fluctuated between independentism and loyalism, the insurgent leaders also shared a fundamental trait of the neo-Granadian revolution: the constitutionalist vocation. The leaders believed that their provinces, as the rest of the New Granada, needed constitutions to finally conclude the desired transformation.>>>pt: Estuda-se a maneira como emergiu e se desenvolveu o ideal constitucional em Popayán durante o período das primeiras repúblicas neogranadinas. Embora essa província tivesse flutuado entre o independentismo e o lealismo, também ali os líderes insurgentes compartilharam uma característica fundamental da Revolução neogranadina: a vocação constitucionalista, pois estiveram convencidos de que suas províncias, bem como o conjunto neogranadino, deviam dotar-se de cartas constitucionais para culminar na desejada transformação da ordem.>>>
es: Tras la independencia de las colonias españolas en América y en pleno auge del sistema plantacionista en Cuba, el reformador español, Ramón de la Sagra, elaboró una serie de propuestas de orden económico y social para la isla, entre las que incluyó la abolición progresiva de la esclavitud. Se analizan estas propuestas resaltando sus implicaciones políticas, ya que el autor las veía como una solución de futuro y de continuidad del régimen colonial en Cuba. Para ello se examinan sus escritos de las décadas 1820-1840 integrando sus ideas sobre la isla en el resto de su pensamiento y haciendo una diferenciación entre las distintas etapas que lo atraviesan para resaltar cómo acomodó la esclavitud en cada una de ellas.>>>en: After the independence of the Spanish colonies in America and during the boom of the plantation system in Cuba, the Spanish reformer Ramón de la Sagra proposed a series of economic and social reforms for the island, including the progressive abolition of slavery. The article discusses these proposals, highlighting the political implications, as the author sees them as a solution for the future and continuity of the colonial regime in Cuba. For this, the author examines de la Sagra’s writings from 1820 to 1840, integrating his ideas on the island with the rest of his work and looking at the different stages that de la Sagra goes through to highlight how he accommodated slavery in each one of them.>>>pt: Após a independência das colônias espanholas na América e em pleno auge do sistema plantacionista em Cuba, o reformador espanhol, Ramón de la Sagra, elaborou uma série de propostas de ordem econômica e social para a ilha, entre as quais incluiu a abolição progressiva da escravidão. Analisam-se essas propostas ressaltando suas implicações políticas, já que o autor via-as como uma solução de futuro e continuidade do regime colonial em Cuba. Para isso, são examinados seus textos das décadas 1820-1840 integrando suas ideias sobre a ilha no resto do pensamento e fazendo uma diferenciação entre as diferentes etapas que atravessam para ressaltar como acomodou a escravidão em cada uma delas.>>>
Amparo Sánchez Cobos
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es: José Eusebio Caro, filósofo colombiano, es considerado por algunos historiadores como el primer positivista latinoamericano. En 1836, a los 19 años de edad, compuso un tratado al que tituló Mecánica social o teoría del movimiento humano considerado en su naturaleza , en sus efectos y en sus causas . En él se evidencia una influencia poco estudiada en la historia de las ideas en Colombia: la de la fisiología francesa (la escuela de Victor Broussais, Georges Cabanis y Main de Biran), de la cual bebió también el positivismo de Auguste Comte. A partir de un estudio del texto se desmiente la filiación positivista del joven Caro y se ubica su pensamiento en la escuela del filósofo liberal radical Charles Comte, la verdadera influencia detrás de la Mecánica social.>>>en: The Colombian philosopher Jose Eusebio Caro is considered by some historians as the first Latin American positivist. In 1836, at 19 years old, he wrote the treatise Mecánica social o teoría del movimiento humano considerado en su naturaleza , en sus efectos y en sus causas (Social Mechanics or Theory of Human Movement Considered in Its Nature, Its Effects and Its Causes). This work shows an influence little studied in the history of ideas in Colombia: that of French physiology (the school of Victor Broussais, Georges Cabanis and Main de Biran), which also took from Auguste Comte’s positivism. A study of the text denies the positivist affiliation of young Caro and places his thought within the radical liberal school of Charles Comte, the true influence behind Mecánica social.>>>pt: José Eusebio Caro, filósofo colombiano, é considerado por alguns historiadores como o primeiro positivista latino-americano. Em 1836, aos 19 anos de idade, compôs um tratado intitulado Mecánica social o teoría del movimiento humano considerado en su naturaleza, en sus efectos y en sus causas . Nele evidencia-se uma influência pouco estudada na história das ideias na Colômbia: a da filosofia francesa (a escola de Victor Broussais, Georges Cabanis e Main de Biran), da qual bebeu também o positivismo de Augusto Comte. A partir de um estudo do texto, desmente-se a filiação positivista do jovem Caro e direciona-se seu pensamento na escola do filósofo liberal Charles Comte, a verdadeira influência por trás da Mecánica social.>>>
Carlos Rubén Gélvez Higuera
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es: Los estudios sobre el folclor colombiano han constituido un lugar propicio para los debates sobre la identidad regional y nacional, la autenticidad de los productos culturales y los proyectos de nación vinculados bien sea al blanqueamiento, al mestizaje o al multiculturalismo. Se propone la indagación de esta dinámica a propósito de la Revista de Folklore (1947-2011), estableciendo las condiciones mediante las que el folclor se inscribe en un sistema de producción cultural, su relación con diferentes modelos de políticas culturales en torno a la nación que posibilitaron su reconocimiento como objeto de estudio, teniendo en cuenta las tensiones entre raza, clase social y cultura que llevaron a una perspectiva patrimonial y no conflictiva de la identidad nacional, así como las proyecciones que puede tener su estudio en el siglo xxi.>>>en: Studies on Colombian folklore have been a propitious space for debates on regional and national identity, the authenticity of cultural products and national projects linked to whitening, “mestization” or multiculturalism. The author proposes an inquiry into this dynamic with regards to the Revista de Folklore (1947-2011), establishing the conditions in which folklore is included in a system of cultural production. This includes folklore’s relationship with different models of national cultural politics which allowed it to be recognized as an object for study, taking into account tensions between race, social class and culture, which led to a perspective of heritage and non-conflict in national identity as well as projections for its study in the 21st century.>>>pt: Os estudos sobre o folclore colombiano têm constituído um lugar propício para os debates sobre a identidade regional e nacional, a autenticidade dos produtos culturais e os projetos de nação vinculados, seja ao branqueamento, seja mestiçagem, seja ao multiculturalismo. Propõe-se a indagação desta dinâmica acerca da Revista de Folklore (1947-2011), estabelecendo as condições mediante as quais o folclore inscreve-se num sistema de produção cultural, sua relação com diferentes modelos de políticas culturais em torno da nação que possibilitaram seu reconhecimento como objeto de estudo, levando em consideração as tensões entre raça, classe social, e cultura que levaram a uma perspectiva patrimonial e não conflitiva da identidade nacional, bem como as projeções que pode ter seu estudo no século xxi.>>>
Diego Fernando Buitrago Suárez
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es: A través de un estado del arte sobre las investigaciones en torno a la arquitectura religiosa en Colombia se ratifica el predomino de lo católico y la condición pionera de estos estudios. Una indagación general permitió reconocer las diferentes tendencias, fortalezas, vacíos, la cronología y posibles vetas de trabajo de un campo de estudio que todavía requiere ser profundizado. Se indagaron, en las principales bibliotecas del país, las publicaciones resultado de investigaciones sobre la arquitectura religiosa desde comienzos del siglo xx hasta el año 2008. Se observó que el pico de producción se dio durante el periodo 1960-1990. Sin embargo, solo se encontró información de la arquitectura católica, lo que evidenció, además, que estas investigaciones son principalmente descriptivas y no poseen mayor análisis teórico sobre el hecho arquitectónico.>>>en: The State of the art for studies on religious architecture in Colombia ratifies the Catholic predominance and the pioneer condition of these studies. A general inquiry evidenced the different tendencies, strengths, gaps, chronology and possible areas for further study. The article looks, in the main libraries of the country, publications of studies on religious art from the 20th century until 2008. This lead to the observation of a peak in production during the period of 1960 to 1990. Nevertheless, it found only information on Catholic architecture, and furthermore, that these studies are mainly descriptive and do not show significant theoretical analysis of the architectural facts.>>>pt: Por meio de um estado da arte sobre as pesquisas em torno da arquitetura religiosa na Colômbia, ratifica-se o predomínio do católico e da condição pioneira desses estudos. Uma indagação geral permitiu reconhecer as diferentes tendências, fortalezas, vazios, a cronologia e possíveis áreas de trabalho de um campo de estudo que ainda requer ser aprofundado. Indagaram-se, nas principais bibliotecas do país, as publicações resultantes de pesquisas sobre a arquitetura religiosa a partir dos princípios do século xx até o ano 2008. Observou-se que o auge de produção aconteceu durante o período 1960-1990. No entanto, somente foi encontrada informação da arquitetura católica, o que evidenciou, além disso, que estas pesquisas são principalmente descritivas e não possuem maior análise teórica sobre o fato arquitetônico.>>>
Liliana Rueda Cáceres
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Helwar Hernando Figueroa
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William Elvis Plata
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es: Se ofrece una revisión historiográfica sobre la historia de la tecnología en Colombia desde el último tercio del siglo xx hasta el presente. La revisión se centró en dos tipos de literatura, de un lado, la historia económica, incluyendo la historia empresarial e industrial, y, del otro, la historia social de la tecnología, mostrando los puntos de diferencia y conexión entre ambas perspectivas de análisis. El propósito es establecer un estado del arte en la materia analizando críticamente estas contribuciones, enfatizando los aportes positivos que las diversas corrientes han desarrollado y, en definitiva, promoviendo la apertura de la caja negra de la tecnología.>>>en: The article presents a historiographical review of technology in Colombia from the last third of the 20th century until today. The review focused on two types of literature: on the one hand, economic history, including business and industrial history, and on the other, the social history of technology, showing the differences and connections between both analytical perspectives. The purpose is to establish a state of the art in the subject critically analyzing these contributions, emphasizing the positive contributions that the various currents have developed and, ultimately, promoting the opening of the black box of technology.>>>pt: Oferece-se uma revisão historiográfica sobre a história da tecnologia na Colômbia a partir do último terço do século xx até o presente. A revisão centrou-se em dois tipos de literatura: de um lado, a história econômica, incluído a história empresarial e industrial, e, do outro, a história social da tecnologia, mostrando os pontos de diferença e conexão entre ambas as perspectivas de análise. O objetivo é estabelecer um estado da arte na matéria analisando criticamente essas contribuições, enfatizando os legados positivos que as diversas correntes têm desenvolvido e, de modo definitivo, promovendo a abertura da caixa preta da tecnologia.>>>
es: Se explora la noción de “política cultural” en una producción historiográfica reciente sobre América Latina de la primera mitad del siglo xx . El texto propone cuatro pasos argumentativos: primero, considera los vínculos conceptuales entre “política” y “cultura”; segundo, destaca los actores, instituciones y procesos que constituyen los objetos de investigación histórica; tercero, examina algunas discusiones historiográficas relevantes; y, por último, aborda conceptos complementarios como “hegemonía”, “nación” e “identidad”, junto con las fuentes y posturas metodológicas sobresalientes. La literatura estudiada indaga las relaciones históricas entre política y cultura para un periodo de intensa urbanización, industrialización y masificación de las sociedades latinoamericanas, en el cual los vínculos entre las “culturas nacionales”, proyectos políticos y conflictos sociales fueron relevantes.>>>en: The author explores the notion of cultural politics in recent historiographical production on Latin America in the first half of the 20th century. The text proposes four argumentative steps: first, it considers the conceptual bonds between “politics” and “culture”; second, it highlights the actors, institutions and processes that constitute the objects of historical investigation; third, it examines some relevant historiographical discussions; and, finally, it addresses complementary concepts such as “hegemony”, “nation” and “identity”, along with the outstanding sources and methodological positions. The literature studied explores the historical relationships between politics and culture during a period of intense urbanization, industrialization and massification of Latin American societies, in which the links between “national cultures”, political projects and social conflicts were relevant.>>>pt: Explora-se a noção de “política cultural” numa produção historiográfica recente sobre a América Latina da primeira metade do século xx . O texto propõe quatro passos argumentativos: primeiro, considera os vínculos conceituais entre “política” e “cultura”; segundo, destaca os atores, instituições e processos que constituem os objetos de pesquisa histórica; terceiro, examina algumas discussões historiográficas relevantes; e, por último, aborda conceitos complementários como “hegemonia”, “nação” e” identidade”, junto com as fontes e posturas metodológicas que se sobressaem. A literatura estudada indaga sobre as relações históricas entre política e cultura para um período de intensa urbanização, industrialização e massificação das sociedades latino-americanas, no qual os vínculos entre as “culturas nacionais”, projetos políticos e conflitos sociais foram relevantes.>>>
Hernando Pulido Londoño
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Jorge Luis Aparicio Erazo
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José Trinidad Polo Acuña
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Tomás Pérez Vejo
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Aristides Ramos Peñuela
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Versión 3.0 | 2017
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